söndag 24 juni 2012

Folk

Folk som är såååå ledsna och sårade när det är de själva som gjort fel finns det gott om. Det är nämligen mycket lättare gör samvetet att försöka få andra att tycka synd om en än att svälja stoltheten och ta konsekvenserna. Har man gjort fel så ska man inte ha sympatier och konstigare än då är det inte.

Kan säga på en gång att jag inte har mycket respekt för människor som gnyr, gnäller och skyller ifrån sig så fort de gjort någon upprörd. Det är nämligen väldigt oärligt i mina ögon. Människor som upprepar samma beteende om och om igen och tror att det räcker med att bli ångerfull och be om ursäkt förtjänar lika lite respekt. De bevisar ju att de varken vill eller tycker att det är viktigt att bättra sig. De tycker inte att de behöver utvecklas även om de påstår annorlunda. I alla fall om man ska tro deras handlingar, vilket jag anser vara de bästa bevis man har för hur en människa fungerar och inte.

Är det då hårt, elakt och orättvist att känna avsmak för sådant här? Vad tycker du? Jag tycker inte att det är annat än rättvist eftersom jag alltid ger folk flera chanser att bevisa att de vill göra rätt för sig. Det är när gränsen är nådd som respekten tar slut och gränserna är olika för olika personer. Det är på grund av personkemi, hur nära man står varandra, hur stora fel personen gör och hur mycket den påstår att den vill bättra sig kontra verklig förbättring. Att bättra sig när man gjort någon ledsen/besviken eller vad det nu är gör man ju för att man tycker om och respekterar den personen. För att man vill att den ska bli glad.

För mig är det så självklart. Frågar igen: Vad tycker du?


1 kommentar:

  1. Åh, det låter verkligen som vissa personer i min närhet ... Och när jag läste det här inlägget började jag bli irriterad eftersom jag kom direkt att tänka på dessa personer. Som vanligt kan jag inte göra annat än att hålla med dig. Ibland har jag varit så hård att jag har klippt kontakten med vissa personer när de har gjort något riktigt illa mot mig. Men då har det också varit något som jag har tagit hårt och de personerna har heller inte varit mig riktigt nära.

    Alla kan vi göra fel och jag vet själv att jag gör fel väldigt ofta. Men om man i alla fall försöker att bättra sig så kan man väl tycka att det är okej. Personen försöker i alla fall. Fast då tycker jag att det ska synas en viss förbättring också.

    Hmm, försökte komma på något klokt att säga, men jag känner mig bara så irriterad på den här sortens personer. Framför allt då jag själv har råkat ut för det många gånger. Alltid lika tråkigt varje gång det händer. Men som sagt så håller jag med dig! Bara att stå på dig.

    SvaraRadera