fredag 22 juni 2012

Alltså... Det där med "hen"...

Jag vill egentligen inte lägga mig i någon debatt. Känner inte att jag är påläst nog, samtidigt tycker jag inte att man ska behöva vara påläst för att förstå vad det handlar om. Att lägga till ett ord i språket är ju varken ovanligt eller konstigt. Det som är så märkligt är hur laddat just det här ordet verkar vara. Hen. Ett ord som kan användas när man inte vet könet på personen, om man vill. Man får i högsta grad använda sig av "han eller hon", "den", "personen" eller något annat om man är obekväm med "hen". I alla fall för hen-förespråkarna. Jag har inte sett någon hen-förespråkare som är emot att man låter bli att använda det. Vilket också är anledningen till att jag inte förstår motståndet de som väljer att använda det lilla ordet möter.

Själv har jag inte använt ordet i varken text eller tal innan det här inlägget. Inte som jag kan komma på... Än så länge har jag inte känt behov av att använda "hen". Jag har inte hamnat i en situation där det behövts än helt enkelt. Jag är dock ingen motståndare. Inte heller är jag förespråkare. Jag skulle i alla fall inte kalla mig förespråkare bara för att jag inte har något emot att det används och själv absolut kan tänka mig att använda det när det behövs. För visst finns det tillfällen då ett könsneutralt ord är behändigt? Jag upplever det absolut så i alla fall. Och vill jag då inte använda "den" eller "personen" eller så just då så kommer jag använda "hen". Inga konstigheter.


Vad tycker du om det här? Jag förstår inte att det är en debatt alls faktiskt. Man får väl göra som man vill? Det är ju inte på något sätt ett skällsord liksom...

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig. Jag kan heller inte riktigt förstå varför det har blivit en debatt. Några argument som jag har hört är att ordet förknippas med engelskans "höna" och att det av den anledningen är ett dumt ord att använda. Ett annat argument är att man helt plockar bort de andra könen genom att kalla barn eller vuxna för "hen". Jag tror att folk har fått för sig att man måste ersätta "han" och "hon" med "hen".

    Det enda som jag själv har emot det där lilla ordet är att det tyvärr drar sig lite för mycket åt det kvinnliga hållet. Inte ett fel i sig, men om man nu vill ha ett könsneutralt ord tycker jag att det är lite dumt att ta ett ord som känns kvinnligt. Fast nu kan det i och för sig bara vara jag som tycker att det känns så (bland annat för att vi har ordet "henne" som är kvinnligt). Dock har jag faktiskt använt "hen" i tal och vid något tillfälle i skrift, fast i skrift-situationen var det en studiekamrat till mig som ville ha det i en gruppuppgift och detta var minst ett år innan debatten drog igång.

    Kort sagt: Jag ser inget fel med att använda ett gemensamt könsneutralt ord istället för att hela tiden säga "han eller hon" eller liknande. Engelskan har ju "s/he" i skrift. Dock hade jag gärna velat att ordet var mer könsneutralt än vad det nu känns som.

    SvaraRadera