tisdag 19 juli 2011

Mycket trevlig dag för övrigt

Det är faktiskt inte riktigt varje dag jag kommer ut och fikar nu för tiden. Jag har liksom inte råd och det är inte heller alla dagar jag har någon att fika med förstår du. När jag bodde i Norrköping var det fika var och varannan dag, men fikakulturen i Linköping är, i alla fall i de kretsar jag rör mig mest i, inte riktigt på samma sätt här. Så de gånger det blir fika är det inte omöjligt att det blir läääänge. Med rätt vän så klart. En lång fika kräver att man har saker att prata om hela tiden. Idag fikade jag med precis en sådan vän det går att prata i timmar med utan att man märker att tiden går förrän man blir hungrig och/eller trött.


Typiskt bra vän att prata i timmar med!
Ungefär sju timmar lyckades vi hålla samtalet igång. Allt mellan himmel och jord pratades det om både på fullaste allvar och med en näve humor. Sådant gillar jag. Diskutera, filosofera, lära och skratta. Allmänt givande. Det är mest bara lite synd att alla inte är lika öppna för vissa ämnen. Även det som är tabu bör man kunna prata om, om inte annat för att få chans att bilda sig en uppfattning. Det svåraste är i vissa fall att lyckas möta en del ämnen på ett objektivt sätt, särskilt när man redan bestämt sig för eller vet att man tycker att något är fel.. Bara att diskutera sådant kan ge en nya perspektiv och flera sätt att se på samma sak. Vilket kan vara oerhört nyttigt.



Glad fontän i grå värld!
Jag är trött så det kanske är lite svårt att förstå exakt vad jag menar... Men fråga gärna om det finns oklarheter i mitt trötta svamlande. Hur som helst var det en oerhört trevlig dag och bråket med internet som jag hade lite tidigare ikväll var egentligen det enda dåliga som hände. Så det så.


1 kommentar:

  1. Det är definitivt otroligt trevligt att kunna prata i evigheter om allt möjligt med vissa människor :-) Jag och älsklingen brukar vara duktiga på det, så helst plötsligt har det gått flera timmar trots att det inte känns som det. Man behöver sådana samtal ibland :-) Det är nyttigt.

    SvaraRadera