lördag 23 juli 2011

"Jag är ju mycket snyggare än du"

Jag kommer ihåg när jag var en sisådär 15-16 år gammal och en av mina bästa vänner böjde sig ner över bordet på caféet vi satt på och såg mig rakt in i ögonen. Vad hon sa har följt mig sedan dess, även om jag inte helt vill erkänna det.

"Det är ingen som vill ha dig. Alla vill bara ha mig.
Jag är mycket snyggare än dig."

Hon sa det utan att blinka och jag, även om jag inte ville det, svalde det med hull och hår. Självklart fanns det ingen som ville ha mig. Självklart var hon finare, snyggare, sexigare, bättre än mig. Inte skulle en av mina bästa vänner säga så bara för att vara elak. Men varför sa hon det alls? Jag minns inte vad jag kan ha gjort för att förtjäna just de orden. Om hon minns det får jag nog inte veta det ändå eftersom vi inte har kontakt idag.

Något som fascinerar mig (fast inte på det bra sättet) är hur illa en del behandlar de som de kallar sina vänner. Exempel som det ovanför är tyvärr inte så sällsynta och jag har hört flera av mina vänner berätta om andra som gjort liknande saker mot dem. Helt enkelt ställt sig och berättat att de är snyggare/finare/sexigare/mer åtråvärda än sin vän. Utan minsta hänsyn till att smaken faktiskt är individuell och att det förmodligen finns minst lika många som finner dem oattraktiva som tvärt om.

Så varför gör en del så här? Är det för att de själva ska känna sig mer attraktiva? Är det ett försök att trycka ner den andra så mycket att det blir sant? Är det för att de är så ignoranta att de tror sig ha rätt att behandla andra så illa? Var snäll och förklara det här för mig om du kan. Själv har jag inte en enda vän som jag ser mig själv som "finare" än. Tvärt om tycker jag att allihop är vackrare än mig även när jag har mina bästa dagar och jag skulle aldrig på allvar säga något så elakt vare sig jag menade det eller inte.

Nu är det här bara ett exempel på vad jag fascineras av när det gäller människors elakhet... Skitsnack har jag pratat om förut och kommer nog göra igen. Men det här får räcka för den här gången. Det är illa nog.

Tre av de fina vänner
jag har som inte sysslar
med sådana elakheter.

4 kommentarer:

  1. Ja usch för sådana människor! Jag har råkat ut för sånt alldeles för många gånger. En gång hemma i mitt egna vardagsrum för inte mer än 2 år sen av en s.k. vän som man bjudit hem på middag. Jag frågade honom snällt om han ville ha kladdkaka till efterrätt och till svar fick jag: "Baka kan du men träna bort fettet kan du inte!". Och det kom helt oprovocerat. Jag skrattade bort det men försvann fort in i badrummet, låste dörren och grät för mig själv för att han fick mig att känna mig så värdelös. Min man var i köket och diskade så han hörde inget men jag berättade för honom efter att vår "vän" gått hem. Sen dess har vi faktiskt inte haft så bra kontakt med varandra, vår "vän" och vi. Men sådana energisugare ska man inte umgås med heller.

    SvaraRadera
  2. Folk är hemska. Vill gärna se sig själva som bättre, när någon vän kanske har något som egentligen dem saknar. Utstrålning? Godhjärtad? Vackra ögon? Snygg kropp? Kan vara vad som helst... Det är enklast att då säga att "jag är bättre än dig", än att faktiskt acceptera att man är bra på många olika sätt, attraktiv på många olika sätt. Det handlar inte om det yttre.
    Jag brukar intala mig att jag är inte bättre än någon annan, än den jag behöver vara för mig själv. Alla älskar inte mig, men i slutändan finns det dem som gör det. Och det är dem som räknas i detta fall. För det är personer, som älskar dig, utifrån och in till innersta organ (ursäkta ordvalet)..

    Varje människa är unik, och det ska vara så.
    DU är vacker vänner, bara så du vet <3

    SvaraRadera
  3. Tjejer är dumma i huvudet.. Killar skulle aldrig såra kompisar på det sättet, vi har aldrig den konkurrenssituationen mellan oss. Jag mår illa när jag tänker på hur illa folk behandlar varandra.

    Och ja, du har nog rätt där med att de försöker växa genom att trycka ner andra, det är lite så tjejer jobbar.

    Tjejer säger "-Varför tjänar Totte mer än mig?", medan killar säger "-Varför tjänar jag mindre än Totte?".. Det är en grundläggande skillnad mellan de två sätten, för tjejer är det viktigare att ingen tjänar mer än dem, vilket förutsätter att de som tjänar mer än dem måste få det sämre, annars är det inte rättvist. Killars utgångspunkt är att de vill tjäna mer, åtminstone lika mycket som den de jämför sig med.. Är du med på hur jag menar?

    På samma sätt agerar tjejer socialt, om de drar ner andra så stiger de relativt sett. Killar peppar istället varandra och stärker på så sätt gruppens värde.

    Nej, man ska inte generallisera, men jag är ju så bra på det!

    SvaraRadera
  4. Jag vet precis hur du menar. När jag gick på mellanstadiet umgicks jag med en tjej som jag såg som min bästa vän, men det visade sig att hon bara utnyttjade mig och såg ned på mig. Jag var inte tillräckligt bra och det fick jag veta många gånger. Även av andra. Trots det fortsatte jag att springa efter den här tjejen, min bästa vän, och göra precis det hon ville. Jag ville vara till lags. Jag ville vara någon. Jag ville betyda något för någon.

    Det är sjukt att vissa människor behandlar andra på det sättet. Precis som du skulle jag inte kunna göra det, utan tvärtom ser jag många av mina vänner som bättre, snyggare, snällare etc, än mig. Det gör ont i mig att höra/läsa vad du fick genomlida och jag hoppas att du nu har förstått att hon bara var en osäker tjej som själv försökte må bättre genom att få dig att må sämre. Jag känner dig kanske inte personligen, men genom att läsa din blogg så gott som dagligen har jag bildat mig en uppfattning om dig, och den är att du är en god och vacker människa. Både invändigt och utvändigt. Låt INGEN få dig att känna något annat, även om det är svårt. Du är perfekt som du är. Kom ihåg det.

    SvaraRadera