fredag 22 juli 2011

Jag vet att det är ett evigt tjat...

...men jag lovar att det kommer gå över. Nu har jag (som du nog ser) ordnat en header i alla fall. Och jag letar motiv till bakgrunden. Snart är jag helt nöjd. För tillfället... Ibland vill man ju fixa och trixa lite mer.

Jag har en fundering över om man skulle ha en bakrund av text igen. Fast fotograferad från en bok. Problemet med det är dock hela grejen med upphovsrätt, vilket jag inte exakt vet hur det fungerar i det läget och sedan... Ja, med tanke på vilka böcker jag för det mesta läser kan det nog ge en ganska så felaktig bild av mig som person för den som ger sig sjutton på att läsa bakgrunden. Jag har en enorm kärlek för skräckböcker, både fakta och fiction, nämligen.

Hade inte tänkt bli klassad som galen mördar-typ bara för det. Men några andra böcker har jag ju också... Men upphovsrätten ja. Någon som har koll på hur det fungerar i det läget?


2 kommentarer:

  1. Ja, jag älskar den där typen av martyriserande noveller/serier/filmer där det är en man mot världen.. ..en man som är oskyldigt anklagad för det klassiska brottet han inte begått:).

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag sitter och funderar och tittar lite i URL (upphovsrättslagen, som man kan finna här; http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=1960:729). Vet inte riktigt hur man skulle kunna klassificera det du har tänkt att göra.

    Man skulle kunna tänka sig att 2 kap 20§ (URL) i kombination med 1 kap 3 § (URL) kan vara ett alternativ. Första paragrafen som jag nämnde anger att när ett verk har utgivits får det visas offentligt och nästa paragraf som jag nämnde anger att om man gör ett verk offentligt så ska upphovsmannen anges så som god sed kräver. Min tolkning av det skulle vara att om du väljer att ha baksidor av böcker som bakgrund, skulle du på något sätt kunna ange även författarens namn i det sammanhanget.

    En annan tolkning kan vara att det du beskriver rör sig om citat och enligt 2 kap 22 § (URL) gäller följande; "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet."

    Ett sista alternativ vore att du helt enkelt frågar de berörda författarna om du får lov att göra så. Säger de ja, är det helt i sin ordning att göra så som du tänkt :-)

    SvaraRadera