lördag 7 januari 2012

Ett inlägg helt tillägnat en kamera

 Nu har jag varit sådär frånvarande igen.. Med bra skäl. Jag fyllde år igår. Ett år äldre och möjligen visare, men som vanligt känner jag ändå ingen skillnad så vad spelar det för roll. Det var i alla fall en trevlig dag och kväll! Just i det här inlägget ska jag dock inte prat om själva födelsedagen, men att jag fyllde år är relevant för inlägget ändå. Jag fick nämligen en systemkamera i födelsedagspresent! Inte den jag hade önskat mig utan en Nikon som ska vara ännu bättre. Vi får se hur jag trivs med den dock.. Även om det är en väldigt bra kamera så vet jag inte om den är bra just för det jag vill använda den till. Så jag försöker testa mig fram. Enda sättet att ta reda på om den är rätt för mig eller inte.

Nu har det ju bara gått en dag och jag har inte hunnit testa supermycket än.. Men av vad jag har märkt hittills (vilket kan förändras ju mer jag testar mig fram, så ta det för det förstaintryck det är) så är det ungefär såhär:

  • Jag är inte helt överrens med de vitbalans-val som finns. Färgerna blir på ett sätt som jag inte är van vid och när man fotar människor blir bilderna väldigt röda tyvärr. Kanske är det bättre om man fotar med autoinställningar, men om jag ville fota med auto så skulle jag inte vilja ha en systemkamera.
  • Menyn är en aning otydlig och just därför svårnavigerad. Det handlar nog mycket om vana dock. Jag är ju van vid Canons barnsligt enkla menysystem.
  • Displayen är lite liten... Också en vanesak så klart. Jag har varit bortskämd med en ganska stor display så jag enkelt har sett när det blir oskarpt och inte, men nu får jag lära om mig. Vilket inte är en dålig sak, man är bara lite bekväm av sig som människa.
  • Alla bilder på föremål och de få blommor som finns hos oss blir helt fantastiska! Till skillnad från när man fotar människor så är färgåtergivningen och djupet i färgerna helt magisk när man kommer dit. Så naturfotografering är nog helt underbar med denna Nikon D50.
Nu kommer massor bilder för att visa lite vad jag menar. Jag kommer försöka fota extra mycket i veckan hur som för att lära mig mer så kanske löser sig de problem jag har under tiden. Det här är som sagt bara det första intrycket och jag kan inte den här kameran alls.

Ett självporträtt tagen med
Iza's Canon 450D bara för att
skillnaden i hudton ska ses.


Bästa Sam var och hälsade på,
som du ser är han väldigt röd på bilden.

Med blixt blev det bättre, men fortfarande inte helt tillfredsställande för mig.
Sedan undviker jag gärna blixt för att det inte alltid är så snyggt med de skarpa
skuggorna, så det blev att fortsätta pilla i menyn.

Här är ett exempel på hur fina bilderna blir när man inte fotar människor.
Jag älskar verkligen hur djupa och klara färgerna blir!

De här två bilderna är båda tagna idag. Den första med
de inställningar som finns i kameran. Vitbalansen är "glödlampsljus"
och den är ändå jätteröd. Efter mycket pillande på egna
vitbalansinställningar(som jag aldrig gjort förut) så blev det som det
är på andra bilden. Vilket är helt okej. Däremot är jag väl inte helt lycklig
över tanken att behöva göra om det varje gång jag hamnar i nytt ljus och vill
fota en människa... Det måste finnas ett enklare sätt.

Så! Det är väl ungefär vad jag kan säga om Nikon D50 just nu. Iza sa att jag ska testa den i dagsljus för att förhoppningsvis få bättre färger på hud så det ska jag självklart göra. Än så länge är jag inte helt såld dock... Att kunna fota människor är ju ändå en del av det. Samtidigt svär jag över att det inte är sommar. Det hade varit jättekul att kunna gå ut och testa kameran i trädgårdsföreningen. Skaffa ett närbildsfilter bara.. Tror att de bilderna skulle kunna bli bland de bästa jag tagit. I alla fall färgmässigt. Jag är för lat för redigering som du kanske vet.

Lite saknar jag också att inte ha något alternativ för svartvitt i menyn... Just för att jag undviker redigering och det. Plus att ingen ser ut som en kräfta i svartvitt.

Någon kunnig Nikon-användare som har lite tips? Mottager dem gärna! Vet ju att det säkert finns massor bra grejer som jag inte ens har tänkt på liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar