onsdag 9 maj 2012

Självpepp!

Spännande att jag bara behöver tänka "träna" för att ryggen ska börja värka, näsan svämma över och halsen tjockna till. Sådana dumheter! Jag är inte sjuk längre och träning är minsann jävligt nyttigt! Skönt är det inte förrän efteråt... Ja, när man har tränat några gånger. Men ändå.

Det har varit mycket prat om träning och kost i bloggosfären ett tag nu... Många uppmuntrar det positiva ur en hälsovinkel och en del missförstår (en del med flit) och pratar bara om vikt. Jag har sagt det förr, men jag säger det gärna igen och igen, jag vill bara vara frisk. Jag vill må bra. Jag saknar fördelarna jag aldrig ens visste att jag hade när jag dansade som mest. Har aldrig haft problem med att göra saker, jag har bara gjort. Kroppen har orkat och jag har aldrig behövt bry mig. Så blev jag sjuk och var sängliggandes alldeles för länge och kroppen bryts ner så mycket mer än vad man försår. Jag har fortfarande inte återhämtat mig mer än ett år senare, även om det är bättre nu än innan. Jag cyklar inte helt bekymmersfritt uppför backarna på vägen till universitetet, men jag behöver inte stanna och hämta andan eller gå en bit på de brantaste ställena som i början. Det är en vinst i mina ögon. Ett steg i rätt riktning!

Visst kan jag sakna min platta mage och andra små fina saker som gärna följer en ung dansarkropp, men då är det så att jag får jobba på det. Inte banta och svälta mig utan träna rätt och fokusera på hälsan så kan jag ta det där med formen framöver. En del får man gratis om man tar hand om sig, men inte allt.. Sen så är det ju också så att vissa har lättare att få synliga muskler än andra. Jag har alltid tillhört dem, men kroppen förändras ju så nu vet jag inte. Det ska bli spännande att se.

Jag försöker i alla fall peppa mig framåt. Att orka cykla till skolan utan större ansträngningar, att bli piggare över lag. Starkare i kroppen igen så jag slipper be om hjälp när något är tungt. Sånt är viktigt för mig och det är ju en del av att vara självständig också. Att orka och kunna själv.

Som många har påpekat så sitter inte hälsan i utseendet. När jag såg som mest vältränad ut levde jag förmodligen mest osunt. Det är dumt att låta ytan lura en...

Jag ska bli stark, jag ska orka mer, jag ska bli pigg och jag ska ta hand om mig själv bättre. Så! Där är min plan! Har du någon sådan? Vad är den? Och dela gärna med dig av tips för hur du peppar dig själv!

Energidryck i närbild... Falsk energi.

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid haft jätteproblem med självdisciplinen när de gäller att träna själv. Så jag tänkte att om jag tränar med någon så går det bättre, och då har jag någon som peppar mig också... (Inte då, alla människor är lata, de ligger i vår natur) Så jag började med lagidrott, något som kan kanske jämföras med ett danslag? Det har hjälpt mig tappa 6kg på 4 månader och orka väldans mycket mer.

    Älskar dig min älskling! Du gör mig så stolt varje dag! <3 Puss :-*

    SvaraRadera
  2. Jag har en liknande plan som du, fast just nu saknar jag tillräckligt med självdisciplin för att verkligen ta i lag med det. Jag har i alla fall kommit en bit på vägen och det är jag stolt över.

    Nu i efterhand har jag märkt skillnad med hur jag och min kropp mår nu jämfört med när jag tränade rätt mycket (dock av helt fel anledningar). Jag saknar den känslan och vill gärna dit igen. Men det är bara att kämpa på. :-)

    SvaraRadera