måndag 19 december 2011

Varför denna sexualisering?

Jag håller mig vanligtvis en ganska lång bit ifrån de forum där alldeles för unga tjejer trycker upp tuttarna under hakan, försöker hitta något ordentligt sug i blicken och ber män i alla åldrar att uppmärksamma dem. Jag blir nämligen mest skrämd utav det. Att tjejer från 12-års ålder och uppåt får för sig att det är en positiv uppmärksamhet de får och ibland även verkar tro att de vinner kärlek och inte enbart lust på detta sätt är någonting jag helt enkelt inte kan förstå.

Det var bara en stund sedan som jag började finna de här bilderna på tjejer i 16-års åldern ungefär på dayviews. Inget naket, men ändå utmanande och msn-adresser utskrivna över hela sidan. När jag ser de extremt felstavade svaren bildägaren ger de som kommenterar, ibland rakt av oförståeliga, så ifrågasätter jag äktheten i profilen... men det hindrar inte (oavsett om det är tjejen i fråga som skriver eller inte) att de här tjejerna tagit de här bilderna och lagt ut dem på nätet och/eller skickat dem till någon som utnyttjat fotot. Det är på sina sätt hemskt. För bara några dagar sedan såg jag också en 12-årig tjej sälja ut sig på en internetsida för att få pengar till "kläder, mobiltelefon och sånt".

Vart kommer allt det här ifrån? Vart får de här tjejerna idéerna från början och vad gör att de fortsätter? Osäkerhet kan få oss att göra mycket dumma saker förvisso, men förnuftet måste ju säga ifrån någonstans. Jag tänker inte skylla det på låg ålder. Även om deras låga ålder medför att de inte har lika mycket erfarenheter som någon äldre och inte fått lida lika mycket konsekvenser av dåliga beslut (förhoppningsvis) så betyder det inte att en tonåring är dum. Det är inte heller alla unga tjejer som gör så här. Uppenbarligen. Så det måste ligga mer bakom.

Jag kan inte låta bli att undra vad de här tjejerna har för hemförhållanden. Har de fått lära sig värdet av dem själva? Har de fått uppskattning för vilka de är och uppmuntran att göra bra val? Har de fått stöd när dåliga val gjorts? Har de fått uppmärksamhet? Har de fått lära sig att deras värde inte ligger i deras kropp? Att de är mer än så?

När jag tänker på de här tjejerna så tänker jag också på mina vänners barn och mina framtida. Om det är så de ska växa upp är något så otroligt fel. De som sitter och kommenterar de bilderna, chattar med dem på msn eller liknande, de bryr sig inte om att den tjejen på andra sidan skärmen är någons dotter, syster, vän... Frågan är om de ens ses som människor till och från. Jag vill inte att mina barn, mina vänners barn, någon dag ska hamna i en situation där de känner att det är något de behöver göra för att känna sig sedda och uppskattade, bekräftade. Samtidigt kan vi bara styra över det till viss del. Hur gör man?


Och som avslutning tänker jag därför exponera mig själv helt. På ett helt annat sätt än de här tjejerna gör. Foto av Iza Palm, modellen är jag och det här är avsexualiserat.
Från i maj 2011

1 kommentar:

  1. Helt klockrent inlägg älskling. En allt för o-uppmärksammad samhällsrelaterad punkt. Och jag går helt på din linje gällande dessa tjejers hemförhållanden. De som får en trygg uppväxt med NÄRVARANDE föräldrar som inte karriärs-fokuserar bort sina barn och curlar sönder dem med krav att bli bättre än de nödvändigtvis måste.

    Sen kan man också tro att det är en positiv uppmärksamhet man får som du säger, och kanske av ålder och erfarenhet inte vet bättre och inte pratar med sin mor eller far om det man skriver med okända personer på Internet. Det är tyvärr en av farorna med Communityn och Internet om man som förälder inte har koll på vad ens barn har för sig på Internet, de svåra med det är ju dock att inte bli integritetskränkande mot sina barn.. En väldans balansgång de där.

    Ett väldigt bra inlägg älskling! Jag är stolt över dig och känner ju att vi inte kommer få några problem med våra framtida barn. <3

    Puss!

    SvaraRadera