tisdag 20 december 2011

Provdockan (MASSOR bilder)

Nu har jag fått bilderna som J-man tog med sin iPhone samtidigt som han tejpade in mig så det är dags att berätta hur jag gjorde min provdocka. Till att börja med kan jag berätta att jag utgick ifrån det här, vilket var svårt med en ganska liten byst, så man kan utgå från en enklare modell om man vill. Det beror ju på modellens byststorlek också. Sen nöjde jag mig inte med att "bara" göra de delar som är gjorda i guiden utan ville även få med lite ben och rumpa för att eventuellt kunna göra shorts eller byxdress eller liknande i framtiden. Utförandet blev inte riktigt som förväntat.. Men till viss del kan jag nog använda det.

Under tejpen hade jag en t-shirt och tights som jag inte ville behålla. De blir sönderklippta med formen. Jag hade även ett par trosor som jag inte kände behov att ha kvar under i och med att benen skulle klippas upp och de skulle kunna hamna emellan.. Det visade sig vara ett klokt beslut. Hade även lite extra tyg för att täcka in halsen när vi kom dit.

Börjar bli intejpad en bit i taget

En aning klaustrofobiskt och varmt

Andra sidan

Färdigtejpad!
Vid det här laget kunde jag knappt röra på mig och  vaggade mest fram och tillbaka när jag försökte ta mig fram mellan spegeln i hallen och vardagsrummet.

J-man klippte ut mig på baksidan av formen en bit i taget...

...olyckor händer lätt och han råkade tyvärr klippa mig lite i baken. Så var försiktig!

Det här är vad jag använde till själva ställningen som dockan står på.
Två rundstavar, en mycket smal planka och en gammal skärbräda.
Jag har bara skruvat ihop den för att kunna göra om ställningen i framtiden om det behövs.

Kuddar för 7:-/styck från IKEA blev den största delen av min stoppning då det är billigare än vadd. Hett tips.

Och här är vi! Ställningen gör att dockan är "längre" än mig, men det är också så jag vill ha det.  Än så länge har jag ju inte sytt något utifrån den så proportionerna är fortfarande lite ett mysterium om de stämmer som jag önskar... Men jag är mycket glad över hur den blev trots lite problem med att stoppa den helt jämt och så.


1 kommentar:

  1. Svar: På det stora hela är det ju samma grundstory. Men den är rätt annorlunda. Inte lika komedi som originalet. Men jag säger det, Colin Farrell, MUMS... :)

    SvaraRadera