torsdag 13 oktober 2011

Hoppsansa...

Jag vet att jag inte märktes alls igår... Men det finns faktiskt en orsak. Det råkade bli så att jag var sängliggande och faktiskt ganska mycket dålig. Faktiskt så pass dålig att jag inte ens hade mobiltelefonen vid mig större delen av dagen. Och jag ska självklart berätta varför.

I tisdags så var jag och gav blod. Jag ser nämligen ingen anledning till varför man inte ska göra det om man tillhör de som kan och får. Dessvärre reagerade min kropp väldigt negativt på blodgivningen. Varför lyckades varken jag eller sköterskorna lista ut, men det tog mig mer än en timma att kunna resa mig efteråt och då gav de mig ändå något för att underlätta. Så jag ska inte ge blod igen på ett bra tag... Däremot ser jag det inte som sista gången jag ger blod för det. Tänker mig istället att ändra på lite olika livsvanor, som att komma igång aktivt med träning och sådant igen... Så kanske min kropp kan hantera det bättre.

Nu tycker jag inte att du eller någon annan ska bli nervös över att ge blod. Så länge man gör allt rätt är chansen att man blir dålig pytteliten. Jag hade mest bara otur. Att ge blod är en oerhört bra sak. Tänk själv vad hemskt det skulle vara om det inte fanns blod till din mor eller far, bror eller syster, bästa vän eller kanske till och med ditt eget barn när en olycka skett. Vi kan väl hjälpas åt att ta hand om varandra?

Man får alltid en liten, symbolisk gåva när man ger blod. Jag gav min till Barncancerfonden. Hur du vill göra är helt upp till dig.

1 kommentar:

  1. Oj, låter verkligen inte bra. :-s Hade du ätit och druckit ordentligt innan du gav blod? bara en sådan liten detalj kan göra skillnad. Var detta första gången du gav blod? Då kan man också reagera ganska starkt. Min make svimmade första gången han gav blod. Eller, tekniskt sett var det andra gången, men första gången blev det aldrig en full påse, bara en halv. Gången därpå blev det en full påse, men då svimmade han. Jag själv har bara råkat ut för blodtrycksfall efteråt.

    Skönt att du inte låter detta avskräcka dig från att ge igen. Det behövs ännu fler blodgivare. :-)

    SvaraRadera