torsdag 22 september 2011

Tja, varför är det så?


Jag är inte särskilt förtjust i orden "stackars dig". Vad jag har märkt under åren är nämligen att saker som man tacklar ganska okej plötsligt blir ett ton tyngre så fort någon yttrat de orden. Plötsligt börjar man fundera över om det inte är värre än vad man egentligen tycker att det är. Kanske är det det just för att någon annan sa det? Kanske har jag bara inte förstått vidden över hur dåligt jag borde må över den här saken än? Och plötsligt mår man sämre. Trots att man kanske inte alls hade behövt det. Ens eget sätt att hantera det kanske var så pass bra att man skulle ha tagit sig ur det snabbt och ganska smärtfritt utan de där orden.

Det allmänna uppfattningen verkar dock inte vara densamma som min. Jag tänker inte säga att alla har fel och jag har rätt, men tänk på det. Varför ber så många ständigt om bekräftelse, tillåtelse att just de mår dåligt? Att de har det jobbigt och behöver tyckas synd om, tas hand om? Ibland behöver man stöd, absolut, men stöd behöver inte betyda "stackars dig". Stöd kan vara "jag förstår". Stöd kan vara att bara lyssna. Stöd kan vara att hjälpa en vän att komma framåt. Hjälpa en vän ta sig till arbetsförmedligen när hen inte kommer ur sängen på grund av depression, Hjälpa en vän komma ur det som är jobbigt. Hjälpa en vän komma ifatt i arbetet eller hitta vägen genom sitt sorgearbete.

Vi lär oss att få uppmärksamhet genom sympatier. De finns de som tvångsmässigt använder sig av det för att de lärt sig att det är den enklaste metoden att få andra att bry sig. Tyvärr gör det att folk till slut tröttnar och personen måste söka nya vänner, nya människor som kan tycka synd om och ta hand om. Det är ett destruktivt beteende och ingenting jag anser ska uppmuntras. Det stjälper mer än hjälper och det är faktiskt inte schysst. Jag tycker i alla fall inte det.

Självklart måste man ändå få klaga då och då. Jag behöver det. Men jag vill inte att mina vänner ska tycka synd om mig för det. Jag vill bara spy galla över att det är jobbigt med skolan eller vad det nu är i ett par minuter och sedan är det bra. Vi kan göra något roligt och skratta istället. Även när jag behöver gråta ut gör vi så... Tömmer ut överflödet och sedan gör vi något åt det om vi kan, annars gör vi något kul. Det finns ingen mening med att stå och gräva en grop bara för att.

Vissa saker måste givetvis få ges mer tid en fem minuter och sedan vad som helst annat.. Vissa saker måste bearbetas i timmar, dagar, veckor. En förlust till exempel. Det betyder dock inte att vi inte skrattar mellan gråten. Vi sitter inte och tycker synd om varandra. Vi stöttar, hjälper till, lyssnar och kramar om. Allt efter vad behoven är. Inte efter den sociala normen.

Lite rörigt är det att försöka förklara allt jag vill ha sagt, men jag hoppas det mesta kommit fram.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det här är ett helt underbart inlägg. De förklarar vad så många människor egentligen vill säga med att använda just den här "tyck synd om mig attityden" om du förstår hur jag menar?

    Du lyckas sätta ord på den känslan som gör att man använder sig av den attityden.

    Jag älskar dig du underbara! <3 Massa pussar/J-Man

    SvaraRadera
  2. Faktiskt en väldigt intressant tanke som jag själv inte riktigt har funderat över. För mig känns det nästan självklart att säga "Stackars dig" eller "Jag tycker synd om dig" för att visa att jag bryr mig, men det ligger nog något i det du säger vid närmare eftertanke.

    Fast å andra sidan är det kanske olika för olika personer. Alla reagerar olika. Det är kanske inte alla som mår sämre av att någon säger "stackars dig" eller liknande, men man kan förvisso inte heller riktigt veta det. Ungefär som min filosofilärare på gymnasiet sade: "Jag kan inte ha ont i dina tänder."

    Jag kan känna igen mig i det där med att man bara behöver spy lite galla över saker och ting för att må bättre. För att lätta på trycket. Senaste exemplet för mig var i torsdags när jag skulle hem från Nyköping. Tåget blev ännu mer sent än vad det redan var på grund av att ett godståg låg framför oss strax innan Järna vid Södertälje. Resultatet blev att när jag precis hade hunnit upp till perrongen där mitt tåg hem skulle gå i Södertälje syd, såg jag tåget tuffa i väg och jag tvingades vänta i en timme på nästa tåg. Jag var så otroligt arg att jag faktiskt grät och behövde prata med någon om mitt elände, vilket jag också gjorde. Efteråt mådde jag bra.

    Du har definitivt fått mig att tänka på hur man bör eller inte bör yttra sig när någon mår dåligt. Intressant.

    SvaraRadera