måndag 17 september 2012

Vigselförättare och namnbyte och sånt...

Jag bokade vigsellokalen idag. Så länge inget oförutsett händer så är det inte långt kvar innan hela vigseln är planerad. Ja, minus klädsel och dekorationer då. Just nu sitter jag och funderar över hur det fungerar att boka vigselförättare... Jag vet inte hur man gör när man gifter sig kyrkligt heller, men vi ska gifta oss borgligt och eftersom jag inte känner någon (så vitt jag vet) som gift sig borgligt och på annan plats än rådhuset känner jag mig lite förvirrad. Det kommer troligen bli så att jag skickar iväg ett rörigt och lite förvirrande mail, det är ju kanske det bästa sättet att få reda på hur det egentligen går till.


Så funderar jag över när det är lämpligt att skicka in pappren om namnbyte också, eftersom jag kommer ta J-mans efternamn. Kanske i samband med prövningen? Eller senare ändå? Hur lång tid tar det att byta ett namn egentligen? Många frågor om en liten sak. Det känns ändå som att det vore skönt om man kunde lösa det så att man har nya id-handlingar lagom till vigseln, om det går att lösa. Det vore helt enkelt skönt att inte behöva tänka mer på det precis efter bröllopet. Känns som att det kan vara skönt med så mycket sinnesro som möjligt efter den. Det kan räcka med städningen efter festen som avslutande stress.

Och alla dessa dekorationer! Jag kommer göra det mesta själv med största sannolikhet. Vore skönt om jag kunde trolla fram en blomsterbåge och tillhörande arrangemang till vigseln, men jag vet inte riktigt hur det ska gå till. Har en ganska ball idé till bordsdekorationerna på festen dock, men det är ingenting jag kommer avslöja förrän tidigast efter att jag fått testa min idé. Har också letat lämpligt material till inbjudningskorten idag... De kommer ta lite tid att göra. Lika bra att börja i god tid. Så ska man ju ha tid för skolan samtidigt är klart. Tillsammans med det faktum att allt, precis allt, kostar pengar.

Jag är lycklig och förväntansfull, tro ingenting annat, men jag förstår om vissa blir helt personlighetsförändrade när de planerar bröllop. Det är stressande på flera plan.

1 kommentar:

  1. Namnbytet gick rätt fort vad jag minns. Å andra sidan bytte jag inte namn, utan lade endast till älsklingens efternamn (blev att peta ned det mellan mitt för- och efternamn). Fast det skadar inte att vara ute i god tid. Kom ihåg att hindersprövningen endast gäller i fyra månader! Är ju snopet om den blir ogiltig strax innan vigseln. Jag minns att jag var väldigt orolig för just det, så i god tid innan hade jag suttit och räknat ut när vi tidigast resp. senast kunde ansöka om hindersprövningen.

    SvaraRadera