söndag 9 september 2012

Svårare än så var det inte

Känner mig tjock och ful och äcklig. Inser att det är hormonerna som spökar och ingenting annat. Ja, så kul är det med PMS, mens och humörsvängningar. Man kan gå från självsäker och skitsnygg till osäker, tjurig och grinig à la trotsig 3-åring på sekunder. Tack och lov gäller det inte alla kvinnor, men ändå. Vi är olika och reagerar olika. En del blir helt galna och andra märker man ingenting på. Jag blir tjurig för ingenting, känner mig ful och äcklig och vill till och från bara sitta i ett hörn och gråta helt utan anledning. Så är jag glad också så klart. Och självsäker. Fast bara om vartannat. Det är som att turbo-gå-igenom puberteten igen varje månad. Mindre roande.


Samtidigt som jag hatar den här delen med att vara kvinna så är det ju ändå väldigt bra att jag upplever den med sporadiskt jämna mellanrum. Det betyder ändå att jag är frisk. Att min kropp fungerar och mår bra. Att jag inte behöver vara orolig för någon oönskad graviditet trots skydd. Att jag har en enkel förklaring till varför jag plötsligt är så ologiskt irriterad på världen. Åtminstone det är ju bra. Någonting att vara tacksam för. Ganska mycket att vara tacksam för egentligen, men just när man är i den där perioden är det inte mycket som väger upp det ändå. Det är alldeles för bekvämt att slippa.

En del preventilmedel stoppar ju mensen helt och det är ju också jävligt bekvämt om man frågar mig... Men de fungerar också olika för olika personer. Jag själv har p-stav och i början hade jag mens någon gång i halvåret bara (en del slipper mens helt), men under åren har det stabiliserat sig mer och idag är jag relativt regelbunden. Jag hade gärna sluppit, men det är som det är och jag trivs med min preventiv-metod. Jag har ju faktiskt fast partner. Så jag tänker på fördelarna här ovan för att försöka mildra frustrationen över det helt naturliga.

Någonting jag stör mig på däremot... Vissa killar, och jag säger verkligen inte alla nu, beter sig som rövar så fort flickvännen får mens. Som att det är en personlig tragedi för dem att hon kanske inte känner för att ha sex eller liknande under sin tid på månaden. Som att det är flickvännens fel att hon är kvinna och fungerar som en kvinna gör. Förstår inte alls vart det kommer ifrån. Om man inte gillar hur kvinnor fungerar så kanske man ska börja träffa män istället? Då slipper man ju det problemet i alla fall.

Vad tycker och tänker du om det här?
(Saknar att få feedback people! Lite omotiverande att blogga saker man bryr sig om ifall ingen annan gör det. MVH/ Mensmonstret)

6 kommentarer:

  1. Angående oönskad graviditet.Det finns en del kvinnor som får mens under graviditet och inte alls är medvetna om att de faktiskt är gravida,gäller även de som inte får någon mens av de olika preventiv medlen som te x stav eller spruta som även den kan helt omedvetet gå omkring och vara gravida.speciellt om de har lite fett på kroppen eller att barnet gömmer sig så lång in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag faktiskt fullständig koll på! Fast det är inte jättevanligt och särskilt om man dessutom skyddar sig. Så tyckte inte det hörde hemma i just det här inlägget att ta upp sådana risker som mest skrämmer när man vill hitta positiva saker. Det får bli ett annat inlägg en annan gång och då med tillhörande källhänvisningar för min del ;)

      Radera
  2. Vi satt just några tjejer i bastun ikväll och pratade om hormoner, olika preventivmedel och graviditeter..
    Vi hade väldigt olika åsikter i det mesta men en sak var vi rörande överens om och det är just humöret under mensen, och att det ibland kan vara alltför enkelt att skylla på den för diverse irritations-moment. Klart att hormonerna är i gungning och att man har lättare att bli irriterad på allt och inget, men jag vet att jag själv har lätt att ta ut min mer dramatiska, bitch-sida och bara gå bärgsärk för att sedan "skylla" det på att jag har mens.. Inte helt kiva för resten av omvärlden, men å andra sidan väldigt skönt för mig. :P

    Förövrigt; riktigt bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där har vi något jag inte tänkt alls på! För mig så är det så att jag blir lugnare och hanterar irritationen bättre när jag vet vad den beror på. Så plötsligt slipper fästmannen massa tjuriga kommentarer och fräsande när jag får mens, fast precis innan mensen kommit så är jag tjurig och frustrerad för att jag är tjurig. Så länge jag vet varför jag reagerar som jag gör är det liksom lugnt. Ibland glömmer jag att inte alla tänker så...

      Radera
  3. Vi satt just några tjejer i bastun ikväll och pratade om hormoner, olika preventivmedel och graviditeter..
    Vi hade väldigt olika åsikter i det mesta men en sak var vi rörande överens om och det är just humöret under mensen, och att det ibland kan vara alltför enkelt att skylla på den för diverse irritations-moment. Klart att hormonerna är i gungning och att man har lättare att bli irriterad på allt och inget, men jag vet att jag själv har lätt att ta ut min mer dramatiska, bitch-sida och bara gå bärgsärk för att sedan "skylla" det på att jag har mens.. Inte helt kiva för resten av omvärlden, men å andra sidan väldigt skönt för mig. :P

    Förövrigt; riktigt bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Jag hatar att ha mens! Har precis haft det och tycker det är så skönt nu när jag slipper det (tills nästa gång). I början hade jag inte så väldigt mycket PMS. Inte som jag märkte i alla fall. Fast nu på senare år så har det blivit värre. Jag kan bli riktigt sur över ingenting och när man sedan inser det så skäms jag. Brukar gå och be maken om ursäkt när jag har varit extra tjurig. Men till skillnad från många så tar han det rätt så bra. Väldigt bra för att vara ärlig. :-) Ibland har man tur.

    Men kontentan: Det är inte kul med de här perioderna. Jag vill bara gå och gömma mig varje gång. Typ gå i ide. Åh vilken bra idé! Varför kan vi inte göra det? :-)

    SvaraRadera