måndag 24 september 2012

En vacker gåva med budskap och betydelse

Nu är det ett tag sedan vi var i Skåne. Det är en ganska bra stund sedan vi lämnade Skånes skönhet och våra härliga vänner där. Det är relativt länge sedan jag fick en handgjord ankellänk av min fina vän, något jag burit varje dag (och natt) sedan dess. Jag har vaknat några gånger i samma sekund som jag lyckats klia upp smycket med foten och därmed kunnat sätta tillbaka det omedelbart. Lustigt hur man kan vänja sig vid saker på det sättet egentligen.


Tezz, som är den som gjort det här lilla konstverket till mig, frågade mig vilka färger jag ville ha på snörena hon knutit med och valde sedan stenarna själv, med omsorg. Stenarna har nämligen olika betydelser och vare sig man tror på stenars magiska krafter eller inte så är symboliken vacker. Tycker jag. Jag tillhör visserligen de som inte förkastar möjligheten att även små ting kan påverka oss. Världen vore så tråkig om det inte fanns någon magi i den.

Den mörka stenen är en onyx. Det sägs att onyxen hjälper till att läka sorg, ge framgång och används som skydd mot negativa energier. De rosa stenarna är rosenkvarts, kärleksstenen. Den ger lycka i relationer, hjälper till att läka trasiga hjärtan (vilket inte är aktuellt för just mig, men ändå), sägs ha en lugnande kraft och drar till sig kärlek över huvud taget. Så har jag även en månsten istället för en knapp eller annan typ av lås på mitt fina smycke. Månstenen sägs vara väldigt kraftfull. Den är starkt feminin och tar fram den feminina sidan hos både kvinnor och män, den ska hjälpa bäraren att utväcklas på ett andligt plan och ska också kunna användas för drömmar, stillhet och sägs vara bra för fruktsamheten.


Mycket betydelse i en liten gåva. Jag tycker absolut att det är tanken som räknas när det gäller presenter och oavsett, som tidigare sagt, vad man tror på så ligger det mycket tanke bakom den här typen av gåva. Det är värt mycket för mig.

1 kommentar: