fredag 9 mars 2012

Det där med vardagsromantik


Jag fick frågan om jag kunde göra ett inlägg om vardagsromantik. Lite tips för den som har idétorka kanske? Och det gör jag så gärna! Jag ska berätta om lite olika saker som jag gjort för J-man och så... Så hoppas jag kunna inspirera lite på så sätt.

Något som verkar vara en vanlig missuppfattning när det gäller vardagsromantik är att det behöver vara någon slags stor gest. Så är det inte... Det handlar bara om att göra något extra för den man älskar, någonting som går utanför vardagen. Alltså inte köpa en extra påse chips eller byta sängkläder. Det är nämligen vardagssaker (hoppas jag), så det faller inte utanför normen i förhållandet. Även om det naturligtvis också är jättefina och uppskattade saker! Allt man gör för att visa sin älskling uppskattning är ju bra!

Kärleksmeddelanden
Att ta det vanliga "jag älskar dig" till en annan nivå är ganska lätt att glömma bort. Jag och J-man säger till varandra att vi älskar varandra dagligen, flera gånger om dagen. Så för att ta det till en annan nivå kan man berätta för sin kärlek hur man älskar den istället. Det kan man såklart göra direkt till personen, men för att överraska så kan man till exempel skriva ett kärleksbrev. Brevet kan man sedan gömma eller lägga på en plats man vet att ens partner kommer hitta så småningom, sen är det bara att välja om man vill vara där när personen hittar det eller inte.

När man inte hittar orden för ett helt brev kan man skriva små lappar istället. Små uppmuntrande meddelanden (jag själv skrev lappar med text som "du får mig att le varje dag", "du lärde mig vad kärlek verkligen är" och liknande) som man sedan sprider runt i lägenheten. Sätt en lapp på dator, en på kaffebryggaren, en på badrumsspegeln som exempel... Det blir som en liten skattjakt för din älskling.

Lappar eller brev kan man även gömma i kalendrar eller cigarettpaket eller plånböcker beroende på vad din älskling har som den alltid släpar med sig. Då får älsklingen en överraskning när den kommit till jobbet eller skolan eller vart den nu ska med lite planering.

Ett litet kort som du plockat upp i affären på väg hem kan också räcka fint som en extra överraskning. Det är ju vad du skrivet i som är det viktigaste!

Den som är mer artistisk av sig kan även skriva en dikt eller kanske till och med en sång till sin kärlek. Det är dock lite överkurs.. Om än extremt uppskattat. Kan man inte själv skriva musik så kan man stjäla en befintlig låt och skriva om texten eftersom det inte är något som ska delas med någon annan än kärleken.

Och som avslut på den här delen... Om du bloggar så kan du passa på att hylla din kärlek i ett inlägg, då visar man kärleken väldigt offentligt och det kanske inte passar alla, men det är ett fint sätt (tycker jag) att visa världen hur underbar man tycker att ens partner är.

Egengjorda presenter
Få inte panik nu! Du måste inte lära dig sy kostymer och smida silver/guld för att göra något fint till din älskling. Låtskrivande faller till exempel under den här kategorin och gör du ett eget kort eller kollage över er tid tillsammans så är det också att göra en egen present. Det behöver inte vara avancerat alls! Jag själv har gjort lite olika småsaker i origami till J-man. Jag vek rosor där jag skrev kärleksord över hela pappret innan jag började vika till exempel, inget brev eftersom det inte går att läsa utan att vika upp rosen igen sen... Jag vek även små böcker som jag sedan skrev in kärlekscitat i.

Jag har även stickat halsduk och handledsvärmare till min prins, men jag tycker inte att de faller under den romantiska kategorin eftersom han inte fick någon kärleksförklaring med dem... Den delen är liksom viktig för att det ska bli romantiskt.

Köpta presenter
Det är viktigt att det du köper till den du älskar är personligt. Det behöver inte vara något särskilt eller dyrt eller seriöst, men det ska vara något som är personligt för din kärlek. Något som fick dig att tänka på din partner eller som du vet att den skulle uppskatta oerhört. En present kan vara allt från blommor till en skämtmugg till smycken med äkta briljanter beroende på vilka ni är och vad som passar er (och er budget) bäst.

Det viktigaste med köpta presenter i det här syftet är att de kommer på en dag man vanligtvis inte får presenter. En vanlig torsdag eller måndag till exempel. Inte på alla hjärtans dag, månads/årsdag eller födelsedag... Inte mycket till överraskning då ju.

Upplevelser
Det här är ju någonting som är väldigt individuellt. Kanske är en hockeymatch eller kajaktur den bästa upplevelsen för er, men för mig och J-man så är det kanske mer teater eller konserter som lockar. Poängen är att uppleva någonting tillsammans. Den här kategorin kräver dock lite mer planering och är svårare att överraska med (jag har inte lyckats än), men inte omöjligt. Att bara ta in på hotell och mysa en helkväll eller gå på spa kan vara hur skönt som helst, ett avbrott i vardagen helt enkelt. Viktigast är att det är just ni två och inte hela kompisgänget för att det ska bli romantik av det. Annars är det ju kul att göra sånt här i grupp också!

Så avslutar vi det här inlägget då...
Det var allt jag fick ur mig just nu och det blev ett långt inlägg. Hoppas du orkar igenom hela och att det var till någon hjälp. Det var faktiskt väldigt kul att skriva!

Hur som helst så handlar det här med vardagsromantik mest av allt om att inte glömma bort att uppskatta varandra. Om man glömmer varför man älskar varandra och är tillsammans blir inte förhållandet eller vardagen alltid så kul så att liva upp saker då och då är verkligen ingenting annat än bra! Jag tycker om att göra sånt här ofta, för sådan är jag. Jag är full av kärlek och vill visa det, vill inte riktigt ha slentrianvardag. Andra vill bara ha de här sakerna någon gång då och då. Det finns inga rätt eller fel, det är individuellt hur man vill ha det. Och vad som passar bäst för er vet ju bara ni.

Massor kärlek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar