måndag 20 augusti 2012

Vad händer om...?

Jag följer en väldans massa bloggar. En del svenska och en del engelska, allt efter mina egna intressen så klart. En av alla dessa bloggar är CrunchyBetty.com, en engelsk blogg full med olika sorters nyttigheter. För ett tag sedan (närmare bestämt den fjortonde augusti) så publicerades ett av de bästa inläggen jag läst på länge. In och LÄS för bövelen (klicka på ordet läs bara så löser det sig)!

I korta drag så handlar inlägget om att ändra sitt tankesätt och därmed också inställning till olika saker i livet. Att tänka "Vad händer om..?" istället för att mata sig själv med rädslor och hinder, att se på olika saker i livet som experiment istället för måsten.

Exempelvis vad händer om man diskar sin tallrik direkt efter man har ätit? Ger det en positiv eller negativ effekt? Är det någonting jag vill anamma i mitt liv och fortsätta med? Något så enkelt kan det handla om och i och med att det bara är ett experiment så gör det ingenting om det misslyckas heller. Däremot ska man alltid experimentera med samma sak fler än en gång innan man förkastar det så man hinner se effekten. Involverar det dessutom andra personer, som till exempel om man testar att se vad som händer om man säger ifrån när man tycker att någon säger något dumt, så är det extra viktigt att testa flera gånger så man får se hur det verkligen fungerar. Ibland kanske man även får förklara varför man plötsligt börjar göra någonting annorlunda så att andra får en chans att förstå, reflektera och helt enkelt vara med på noterna.

Ja, i korta drag är det vad det går ut på. Läs själv för det är så oerhört bra skrivet och jag har tänkt på det sedan jag läste det. Precis vad jag behöver för att peppa mig själv ibland! Ett annat sätt att tänka, ett till verktyg att komma framåt!

Är det inte bara underbart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar