lördag 4 augusti 2012

Göteborg!

Vi har varit hemma i två dagar och inte haft energi med någonting alls... Så går det när man har roligt nämligen! Så har J-man haft innebandyturnering också, hur han orkat det är ett mysterium för mig. Hur som helst så har det varit awesome. Den mesta tiden i alla fall.

Vi tog oss till Liseberg så snart vi checkat in på hotellet. Eller sagt "hej, vi vill ha våra rum när vi kommer tillbaka och de är lediga och städade tack" ungefär... Väskorna lämnade vi för förvaring på hotellet så vi slapp släpa på dem också. Allt nödvändigt rymdes i våra fickor! I alla fall för mig och J-man eftersom jag sytt min braiga extraficka och dragkedjor i hans.

Första karusellen på Liseberg blev i alla fall Jukebox! Lite lagom fartig sådär och så bröt J-man och jag våran tradition att alltid börja med Lisebergsbanan, alltid bra att vara öppen för nya vanor tänkte vi. Sedan blev nästa karusell Lisebergsbanan ändå... Man kan ju inte låta bli när den finns och är så kul ju!


Efter Lisebergsbanan var vi redan hungriga. Det är ju en ganska lång resa från Linköping till Göteborg och vi åt inte på vägen. Så mat då... Superlång kö, som pojkarna fick stå i (vi var ju ett gäng) och vi två flickor fick hitta ett bord. Efter det ville vi inte riktigt slänga oss på den värsta karusellen utan låta maten smälta lite istället. Så det blev Kållorado! Lagom med fart! De flesta av oss blev träffade av diverse vattengrejer med Lady M fick den absolut värsta duschen rakt i nacken. T-man var den som klarade sig bäst... Typiskt.

Sen blev det jakt på nästa äventyr och det blev ett ganska otippat ett. J-man är väldans höjdrädd och har svurit att inte åka diverse läskiga torn på grund av det, men han utmanade sin rädsla och åkte Uppskjutet. Jag är så stolt över honom! För en del så kanske det inte verkar så farligt, men om man har massor höjdskräck så är det faktiskt väldigt modigt. Han var lite skakig efteråt... Fast stolt. Frågan är bara om inte jag var snäppet mer stolt ändå.



När hypen över J-mans resa i luften lagt sig och killarnas tjat på honom att han borde åka Atmosfear (någonting J-man vägrade) så gick vi mot Lisebergshjulet. Ännu en attraktion som går väldigt högt, men den är i alla fall lugn och man känner sig lite tryggare ett hjul än på en stol i luften. Åtminstone gör jag det och jag misstänker att J-man håller med för han verkade lugn under färden.

Sedan var det dags att få fart på saker och ting igen. Flumride nästa! Det är en attraktion jag är väldigt förtjust i, men det blev jobbigt den här gången. En vattenvåg sköljde in i flotten och rann in mellan mina ben. Det är precis så obekvämt som det låter.. Det ville ju inte torka! Så turen på Balder som vi tog efter det var inte riktigt lika awesome som den brukar vara, men fortfarande awesome så klart. Hur som helst gjorde det att jag hoppade in på toaletten och letade reda på en handtork att torka mina byxor under innan det blev dags för Kanonen.


Efter Kanonen så splittade vi på oss. Lady M och J-man passade på att spela lite medan jag och T-man gick för att åka Atmosfear. Lady M och J-man var inte alls förtjusta i tanken på att falla från 146 meters höjd i 110 km/h... Jag var väl inte heller överlycklig, men jag hade lovat T-man och jag håller det jag lovar. Dessutom är det mitt sätt att möta min höjdskräck. Fast det var jobbigt. Riktigt jobbigt! På vägen upp visste jag inte riktigt hur jag skulle må. Adrenalinet och nervositeten bara pumpade i kroppen tillsammans med skräcken. Grymt skönt efteråt dock. Helt galet!

När vi mötte upp J-man och Lady M igen så var Lady M förmodligen den gladaste på hela Liseberg. Hon hade vunnit! En stor Toblerone, bara sådär. Vi fick dela hennes lycka och tillsammans åkte vi Lisebergsbanan igen som avslutning på Lisebergs-besöket.


Innan vi stupade i säng så hittade vi en liten pub att avrunda kvällen (natten) på. Dancing Dingo bjöd på reggae-musik och en väldigt mysik miljö. Killen i dörren ville mest bara ha legg på mig som var äldst i sällskapet... Hur det gick till vet jag inte. Tycker inte att jag ser yngst ut längre, men jag är å andra sidan partisk antar jag. Det var hur som helst ett perfekt avslut på kvällen.

Dagen efter blev det obligatorisk hotellfrukost å det mest awesome slaget. Det bästa med hotellfrukost är ju att det finns allt man kan tänkas vara sugen på. Det är en lyx man inte alltid har hemma ju. Så efter att vi sett till att bli stadiga så begav vi oss till Universeum. Jag har aldrig varit där förut nämligen. kan avslöja att jag älskade det! Så mycket att uppleva! Dessutom kan man lära sig en hel del på vägen också. Så avslutades det besöket i souvenirshoppen så klart.. Jag har en viss kärlek till onödigt krimskrams ska erkännas. Även till att bara titta på det, så jag måste inte köpa allt skräp jag ser (även om det blev lite grann den här gången).


 Så passade vi på att äta på Hard Rock Café när vi ändå hade chansen. Jag och J-man passade på att ta varsin, stor alkoholfri drink till maten. Älskar verkligen atmosfären som Hard Rock bjuder på. Trevlig personal, bra musik, god mat... Helt enkelt min typ av ställe. Lite trist att det inte finns ett sådant ställe i Linköping bara. 


Och det summerar våran tripp till Göteborg! Vi åkte ju egentligen mest för att vara på Liseberg... Universeum var bara en bonus.


2 kommentarer:

  1. Låter faktiskt som en rolig upplevelse. :-) Jag och min älskling funderade på att åka dit nu i sommar, men bestämde oss för att hoppa över det av olika anledningar. Jag har nämligen aldrig varit på Liseberg. Fast nästa sommar kanske vi tar oss dit. :-) Jag blev i alla fall inspirerad att åka dit efter det här inlägget.

    Modigt av både dig och J-man att utmana era rädslor för höjder! :-) Stor tumme upp för er båda!

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart inlägg älskling! Blir sugen att åka igen när du skriver såhär! Du får verkligen med hela resan! <3 Älskar dig!

    SvaraRadera