onsdag 1 februari 2012

Omtumlad

Det känns som att det varit en lång dag. Längre än vanligt.

Vi lämnade in Pysen hos veterinären imorse för kastrering, vaccinering och id-märkning. Han är så lugn och cool så det var inte några större problem även om han inte var direkt överlycklig. Så åkte jag till Mjölby för att smida i silver. J-man kurerade sig och sin stackars mage så gott han kunde hemma så länge.

Jag blev klar med min skräckhjälm och blev nästan helt klar med en triquerta också innan jag satte mig på tåget hem. Samtidigt var det dags för J-man att hämta lille Pysen hos doktorn.

I princip allt som kunde gå illa med Pysen hade gjort det. De hade öppnat upp hans buk och grävt runt där för att se om de kunde hitta en andra testikel, men inte hittat någon. Så han har ett stort sår på magen och måste ha tratt runt huvudet för att han inte får slicka på såret. Dessutom hade ha fått en spricka i hornhinnan under veterinärbesöket så han ska få ögondroppar i en vecka. Så hade han kissat ner sig också och även om vi försökt tvätta av han så gott det går så luktar han fränt och pälsen är röd från blod lite här och där...

Nu får han sova så klart. Älsklingen behöver ju vila för att kunna må bra igen och läka. Det värker i mig för att jag inte vet vad mer jag kan göra för honom just nu och J-man känner givetvis lika dant...

Så... Dagen vände från glädje och en del stolthet över mitt arbete till oro och maktlöshet. Vill ju bara att han ska må bra.



3 kommentarer:

  1. Vår älskade lilla lillskit mår bra, saker hade kunnat gå bättre, men de faktum att han lekte med en bit plast i morse säger att han mår bra. Så sålänge vi kan hålla honom borta från såret nån vecka eller två så de hinner läka, så är allt snart som vanligt igen :)

    SvaraRadera
  2. Usch vad tråkigt. :-( Det är hemskt när ens små älsklingar råkar ut för något sådant. Men jag är säker på att han vet att ni gör vad ni kan för honom. Hoppas att han läker fort. Lilla kise.

    SvaraRadera
  3. Naw! Stackars Pysen!... Lilleman kissade också på sig efter att vi hämtat honom från kastreringen. Misstänker att det har att göra med att bedövningen släppte och han inte kände att han behövde kissa. Men sår på katter läker fort så jag hoppas att Pysen slipper den där tratten snart. Misstänker att han springer in i saker med den, som far sin.

    SvaraRadera