söndag 12 februari 2012

"Du vill inte suga min kuk?"

Jag var ute i fredags. Hade en väldigt bra kväll faktiskt. Awesome folk, skratt och till och med lite dans mot slutet. Nya människor... Ja, allt var helt enkelt bra. J-man var med så länge han orkade, men gick hem tidigare eftersom han hade jobbat hela dagen innan och skulle upp och träna innebandy på lördagen. En helt awesome kväll helt enkelt.

Så dök "den där" killen upp. Du vet den där killen som inte har lärt sig hur man bör tilltala andra människor. Vi stod inne i en tobaksaffär, jag och en vän som skulle köpa chips som nattamat innan vi gick hem, när han mer eller mindre snubblade in i mig. Jag tror inte att de ord som kom ur hans mun hade något med mig att göra egentligen, det var nog bara så att han såg att det var en tjej och han ville väl passa på att vara häftig inför sina vänner.

"Du vill inte suga min kuk?" sa han. En trevlig ton för all del, men ordvalet...  "Nej tack, det är bra" svarar jag med en avvärjande gest. "Det är okej, men du får om du vill" svarar han. Jag avböjer igen och går ut ur affären men min vän hack i häl.  Jag är i stort sett oberörd, men min vän vill så klart veta vad den okände killen sa till mig. Jag svarar att det inte var viktigt och att han ska strunta i det. Ingen idé att bråka över ingenting. Motvilligt går han med på det. Han är en bra vän och skulle aldrig tveka inför att skydda mig om det behövdes.

Och varför berättar jag det här? Jo, det är ju rätt vanligt att vi tjejer får höra sådant här till och från. Vissa mer än andra, mer beroende på vem man råkar stöta på än något annat. Det är ingen big deal för de flesta av oss, men egentligen kanske det borde vara det. Jag kan inte påstå att det känns som att den typen av kille visar särskilt mycket respekt för mig som individ när han bemöter mig på det sättet. Och eftersom de flesta av oss lärt oss att man inte ska bråka om sådant så slipper de ofta undan utan problem. De behöver aldrig lära sig att de handlar fel.

Sen har vi ju det där med att det är svårt att veta hur man bäst hanterar sådana personer. Många är förmodligen bara osäkra killar som söker någon form av uppmärksamhet, även om de gör det på helt fel sätt, men inte alla. En del blir aggressiva om man ger mothugg och en berusad person är ännu mer oberäknelig än en nykter. Man kan inte veta om just den som precis var oanständig kommer göra dig illa eller inte. Vare sig du är kvinna eller man. Vi kan alla råka ut för fel person.

Betyder det nu att man inte ska försvara sig? Självklart inte. Vi väljer alla våra egna kamper. Jag kommer nog inte bli otrevlig nästa gång någon kille beter sig sådär intelligensbefriat heller i och för sig. Inte så länge han ger sig efter att jag säger ifrån och inte inkräktar på min kropp. Däremot kan jag inte garantera att den som är dum nog att ta på mig utan min tillåtelse eller blir otrevlig när jag säger ifrån inte får sig en lavett eller två. Ingen har nämligen rätt att göra så mot mig eller någon annan. Nu förespråkar jag inte våld, men tyvärr förstår inte alla när man ryter ifrån och då kan det vara enda sättet... Tyvärr.


1 kommentar:

  1. Väldigt tråkigt att behöva stöta på sådana människor. Men din respons var väldigt mogen och klok. Precis som du säger vet man aldrig om de kan ge sig på en när de får mothugg. Förmodligen sökte han bekräftelse eller uppmärksamhet, vilket är väldigt sorgligt. Jag tycker synd om honom. Men man beter sig ändå inte så svinigt. Vare sig man är man eller kvinna.

    SvaraRadera