onsdag 10 augusti 2011

Vad fint...

Tågtrafiken har ju varit något att prata mycket (illa) om den senaste tiden. Bättre blir det inte heller om man tittar på fakta. Ledningen verkar inte förstå att olyckor och liknande kommer fortsätta hända och de därför också behöver se till att det finns exempelvis ersättningsbussar att tillgå snabbt och smidigt för resenärernas skull. Oavsett vilket företag du åker med så är de ju just företag och bör vara intresserade av nöjda och glada kunder. Nöjda och glada kunder gnäller nämligen inte särskilt över en liten höjning på biljettpriset och betalar gärna för service.

I och med att det jämt är så mycket problem med allt gör det mig förbannad att behöva betala för kollektivtrafiken. Nu senast, idag, har jag väntat i drygt en timme på ersättningsbuss för attn komma hem från Norrköping. Det är en ovanligt kort väntetid för visso, men tillika irriterande. Flera som stod med mig och väntade (ca 50-80 pers grovt uppskattat) hade tider att passa så klart. Själv behöver jag ju bara tampas med hunger, kissnödighet och det oförutsägbara vädret.

Visst blir man bortskämd när det fungerar? Ännu större skäl för östgötatrafiken, sj och allt vad det är att se till att saker går smidigt när det väl blir fel. För att slippa hatet från passagerarna alltså.

Jag yrkar faktiskt på att vi ska få åka gratis. Fler skulle välja kollektivtrafiken då och, oj, vad miljövänligt det är! Fast mest för att jag inte anser att man ska betala för sådant som inte fungerar. Särskilt inte med tanke på hur mycket man får betalla så fort man ska åka lite längre. Så det så.
Published with Blogger-droid v1.7.4

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Ibland skäms man nästan när man tänker illa om t.ex. SJ (som är de jag mest åker med ... tyvärr). Fast å andra sidan är det inte särskilt konstigt. Det är jämt krångel och trots att de säger vissa saker, verkar det ändå inte fungera. Man ska kolla på skyltar och lyssna på utrop, men inte heller de stämmer. Är det konstigt att man blir trött? De borde se till att kollektivtrafiken funkar bättre, med tanke på att fler väljer att åka kollektivt nuförtiden.

    SvaraRadera
  2. Jag är också med! Östgötatrafiken har blivit så jävla kass senaste 5-6 åren. Förr i tiden resta jag mycket kollektivt och uppfattade det inte som att de var mycket störningar. Men nu efter 2-3 riktiga "vargavintrar" så verkar hela verksamheten kollapsat. Det är så tråkigt och sen att de har bytt ledning från en egen till att ägas av Veolia som i mina ögon inte har något bra rykte gör de inte bättre.

    Sen att de finns människor arbetande/pendlande som betalar 5-6(?) tusen kronor för ett årskort som de bara kan använda till ja, max 50% som de ska över hela året, för sen går de sönder växlar, sj har företräde (vilket är helt sjukt) tågen pallar inte kylan mm... Detta är inte saker som är omöjliga att fixa, bara man är villig att dra ner sin bonus och faktiskt satsa på sin verksamhet...

    Banverket, Östgötatrafiken och Veolia är det som ligger bakom verksamheten och varje gång jag läser om att det hänt något och de får skit i media så hoppas jag verkligen att de når fram.. Men än så länge. No such luck.

    SvaraRadera