måndag 9 mars 2015

Lite ditt och lite datt

Jag är trött. Det blir liksom så när man vaknar runt halv fem utan orsak och inte kan somna om igen. Lyckligtvis är det inte en vanlig företeelse nu för tiden dock.

Men, men... Vi hade rätt tjusigt vårväder i Linköping igår. Något främst J-man, men även jag, såg fram emot att kunna njuta lite av. Så blev det givetvis inte. J-man spenderade precis hela dagen med att må dåligt. Vi vet inte om det var något han ätit dagen innan eller om det var dags för honom att bli sjuk eller en kombination av båda två. Än. Vi får ju se hur det går idag. Inte för att det vore konstigt om han blev sjuk. Det har varit ett tungt år än så länge. Först får han spendera hela "semestern" stressad och orolig över mig och sedan har han jobbat mycket och långa pass. Det vore helt enkelt inte konstigt om kroppen protesterar. Mest får vi väl hoppas att han blir frisk till helgen då vi ska till Sälen. Men är han sjuk så är han liksom. Hälsan först.

Så jag spenderade gårdagen med att göra nästan ingenting kan man säga. Det fanns ju ingen mening med att störa J-man när han behövde vila, men jag fanns ju tillgänglig hela tiden ifall han skulle behöva något. Och så var jag ju inne och kollade till honom till och från så klart. Konstigt vore det annars. Det jag gjorde var i alla fall att skriva lite grann. Vet inte om jag nämnt det tidigare, men jag har gett mig på att skriva en längre historia för en gångs skull. Ännu längre än den där om tändaren alltså. Kanske blir det en bok, kanske blir det en längre novell (med kapitel), kanske blir det ingenting alls. Det är egentligen inte så viktigt. Just nu så är det en blandning av nyfikenhet och inspiration som styr, även om jag brottas med helt onödig prestationsångest till och från. Det är väl så att när man säger till sig själv att man ska se om man kan skriva en bok så föreställer man sig att andra ska läsa den, även om det inte alls behöver vara själva syftet. Jag försöker tänka att det bara är jag som ska läsa den. Och J-man eftersom han är intresserad av vad jag gör så klart, om han pallar. Jag skriver skräck.

Lockade håret (eller vad säger man?) också. Ibland orkar jag. Det är kul med lite variation.
Dessutom har jag en nyupptäckt kärlek till avokados. Apropå ingenting då alltså. Avokado smakar gott och gör mig glad. Citron och salt (vitlökssalt for the win) räcker för att det ska vara halv-gourmet. I fredags gjorde vi tacos och det kan ha varit årets bästa idé (so far) att ha avokado i dem. Inte guacamole då, även om det är gott det med, utan avokadobitar. Hur har jag inte tänkt på det innan? Någon borde sagt det till mig kan jag tycka. Plus att jag gjorde en awesome tzatziki som jag åt upp resterna av med chips dagen efter. Go me!

Och det var väl ungefär all onödig information som jag kände för att dela med mig av just nu. Jag börjar nämligen bli hungrig och känner att det är dags för kaffe. Så jag tänkte åtgärda det.

3 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna för att J-Man snart blir frisk! Är aldrig kul när någon blir sjuk, oavsett om det är en själv eller någon annan. :-(

    Som jag har sagt tidigare angående ditt skrivprojekt (för det har jag väl sagt?): Kul! Lycka till! :-D Jag vet hur det är att brottas med den där dumma prestationsångesten, men det är bara att skriva på så får du se var du hamnar. :-) Jag tycker att det hade varit kul att läsa när den blir klar, men det avgör ju du helt och hållet själv. :-) Jag hoppas dock att inga djur dör eller skadas :-o Har sett/läst för mycket sådant på sista tiden. :-( Varför måste man alltid göra djur illa - även fiktivt? Det är inte schysst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är frisk nu iallafall! Så det blir skidsemester för oss (räknar med att få mitt första brutna ben, med tanke på hur året gått hittills)!

      Prestationsångest är ju totalt värdelöst. Väldigt begränsande till och från, ser inte vad det skulle vara bra för alls. Men än så länge så växer historien lite i taget i alla fall. Det är rätt spännande att se vart det tar vägen (har en plan för den, men det händer ju saker på vägen också). Vad som händer med den om den blir klar får vi ju se som sagt. Men djur som dör tror jag att jag kommer undvika... Jag har många andra scenarier(?) som snurrar runt. Utforskar mina rädslor kan man kanske säga. Blir nog mycket övernaturliga element då de brukar vara centrala i mina favoritskräckisar :)

      Radera
    2. Vad skönt att han har blivit frisk! :-) Äsch, du får försöka se positivt på det. ;-) Du undkommer kanske med endast lite blåmärken. ^^

      Jag håller med dig vad gäller prestationsångesten. Det är delvis på grund av den som jag lagt mina skrivprojekt på hyllan. Jag tror att det är något som man måste träna bort. Haha, det brukar bli så! Man har en tanke från början, men efter hand vill karaktärerna något annat. ;-) Sådana utvecklingar är roliga att följa. :-) Tack, känns så elakt att hela tiden låta de stackars djuren få lida. :-( Din berättelse låter intressant! Lycka till. :-D

      Radera