torsdag 7 mars 2013

My, oh my vad stress kan göra skillnad

Det börjar kännas att bröllopet börjar närma sig. Så där på riktigt, du vet. Att det är massor grejer som fortfarande ska grejas och som jag inte riktigt vet hur jag ska ha tid med eftersom jag har skolan och band och vänner och familj och förhållande och allt sånt. Det känns som att det kan vara lite mycket på en gång ibland liksom.

Problemet med att ha mycket på gång är när det blir sådär överväldigande att det bara tar stopp. När man inte reder ut vilken grej som är viktigast just exakt nu och därför bara låter det vara. Det händer ju ibland. Vilket är dumt. Kan ju inte påstå att det gör en mindre stressad...


Sen är det ju så att det ibland händer saker runt omkring som man inte kan styra över men som ändå påverkar vare sig man vill eller inte. Sådär lite i bakhuvudet liksom. Då är man glad över de människor man har runt sig som fattar grejen. Som finns och stöttar och hjälper till om det finns nåt de kan göra. J-man är typiskt sådan för mig. Vilket ju är en fördel. Hade inte velat gifta mig med någon som inte hade lust att stötta mig så fort allt inte var tiptop. Det känns liksom inte som en konstruktiv sak att göra. Tycker jag i alla fall.

Nu är inte jag särskilt negativ inställd till stress rent generellt egentligen. Många gånger arbetar jag riktigt bra under stress. Men så är det ju det där med att det finns olika sorters stress och när det börjar bli på det dåliga sättet så är det dags att hitta en lösning.

Så.. Tips på stresshantering av det mindre bra slaget? Och kan genast säga att jag inte är ett fan av listor, särskilt eftersom det oftast tar mig max två minuter att tappa bort dem. Annars hade jag gjort det. Organisering ftw och sånt!

2 kommentarer:

  1. Typiskt, jag som tänkte föreslå listor. För min del blir det lättare att hantera när jag räknar upp vad som ska göras och kanske till och med när det ska göras. Fast listor måste inte existera endast i pappersform! ;-) Finns ju telefoner, datorer etc ... :-D

    Om du försöker att plocka ut det eller de saker som är viktigast? Som du verkligen måste prioritera? Och sedan fokusera på dem? Hmm, en lista skulle vara ett bra verktyg till det. ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har en idé som jag inte tror att vi har testat älskling. Gör listan och ge den till mig, sen prioriterar vi den tillsammans. Sen får du en sak i taget att göra av mig, och då får du bara fokusera och jobba på den tills den är klar eller tills de att du inte kommer längre, först då får du be om en ny uppgift. Jag blir din lista <3 Är de så att du ska göra något som innehåller väntan, kanske färga tyg så kan du ha 2 saker en som du kan göra samtidigt som du väntar på tyget, eller torkning eller liknande.

    Vi kan alltid testa och se om de hjälper, för problemet som ligger i att de blir för mycket är att du inte vet vad du ska prioritera först tror jag, så jag tror att du skulle få stor avlastning om du bara fick hjälp med vad du skulle prioritera först och bli "förbjuden" att tänka på de andra punkterna undertiden.

    Jag finns här om du vill prova. Jag älskar dig! <3

    /J-Man

    SvaraRadera