lördag 5 januari 2013

När saker inte riktigt går som man tänkt sig...

Det verkar vara otur på schemat just nu. Vilket är sånt som händer alla då och då, men det är fortfarande inget kul för det så klart. Igår blev en sådan där dag där jag kände "typiskt" och visst är det lätt att bara gräva ner sig i det där som gick fel och ge upp, men jag ser inte poängen med det. I alla fall inte i dag (alltså i nutid). Förr blev jag lättare nedslagen nämligen, vilket ju är dumt så jag började jobba på det. Mycket sitter i attityden. Fast ibland är det bäst att ge upp för stunden ska erkännas, alltså ta en paus och rensa ur huvudet så det inte bara blir värre.


Det är egentligen två saker som gått riktigt knas i skrivandes stund. Ingen av dem är dock omöjliga att lösa tack och lov.

För det första så har jag självklart suttit i ett antal timmar med inbjudningarna till bröllopet. Skrivit ihop all information, redigerat och fixat. Bråkat med program som vill annat än jag vill och allt sånt där som så gärna händer när man umgås med datorer. Av alla förberedelser så är bara själva korten utskrivna. Det är de som måste göras mest med så de behövdes helt enkelt skrivas ut. De andra sakerna fick vänta ifall något behövde läggas till eller så innan de skrevs ut. No worries! Så skönt att ha klart! Men så kan vi ju inte ha det sa min dator då...

Så datorn gjorde en spontan systemåterställning och inte ens bästa T-man kunde hitta ens ett spår av de timmar jag lagt på inbjudningarna. Bara att börja om alltså. Vilket så klart inte känns jätteroligt, men det är ju bara att göra. Kanske blir det till och med ännu bättre nu! Det finns ju ingenting som säger något annat i alla fall. Så fick vi ta en ny bild, J-man och jag, till inbjudningskorten också (eftersom den första raderades) så vi fick ett extra tillfälle att skratta ihop igår. Inte fy skam det heller.


Så var jag mitt uppe i mitt syende igår också. Kappan tar sig! Och snygg blir den också! Var mitt i att försöka få fast dragkedjan när det blev sådär som det inte får bli. Pedalen gick sönder. Den fastnade i läge "racerfart" och samtidigt fastnade nålen i tyget så motorn stod bara och skrek. Jag suckade högt. Vid det laget hade jag jobbat runt fem timmar i sträck och glömt att ta paus så jag var lite trött.

Hur som helst var det bara att slita ur sladden och manuellt dra ur nålen och kontrollera så plagget inte tagit skada. Inga problem där i alla fall, men pedalens läge försvårar att komma vidare med arbetet... Så vad gör man? Jag vet inte hur andra gör, men jag kopplar ur alla sladdar och öppnar upp pedalen med förhoppning att laga den i alla fall. Går inte det så blir det att försöka hitta en reserv lite jättefort. Det löser sig liksom.

2 kommentarer:

  1. Usch, det är inte alls kul när man har sådana dagar. Om det som hände med era inbjudningar hade hänt mig skulle jag fått panik! Men oftast går allt att lösa, vilket det här gick. :-) Men tråkigt att det blev så ändå. Jag är en sådan person som måste jobba på det där med att inte gräva ned sig i sådant som blir fel. Jag kan gå och älta hur länge som helst och vara arg på mig själv för att jag lät det bli fel. Inget sunt tankesätt. :-s Hoppas att du har haft en bättre dag i dag.

    SvaraRadera
  2. Eller så har du en helt awesome fästman som kommer hem direkt från träningen och fixar pedalen så du kan fortsätta! ;) Puss!

    SvaraRadera