onsdag 19 mars 2014

Firefly och Serenity - lite kärlek

Det är ett tag sedan nu som jag såg serien Firefly för första gången. Jag blev genast förälskad. Hur skulle jag kunna låta bli? Varje karaktär är välskriven, universumet både bekant och främmande. En västern i rymden. Hjärta hela vägen. Som så många andra har jag undrat hur serien kunde läggas ned efter bara en säsong... Hur många gånger jag än läser om det så går det inte in. De dåliga besluten.

I vilket fall som helst så gjordes det en film ett tag efter att serien lagts ner. En form av avslut så att säga. Vilket är anledningen till att jag undvikit att se den tills nu. Jag kan inte bara ta farväl av de här karaktärerna som på så kort tid greppat mig så hårt. Men det var dags idag kände jag. Dags att se Serenity.

Jag ska inte spoila, så det är säkert att läsa vidare även om du inte sett varken serien eller filmen.

Till att börja med så vill jag ändå säga det att jag inte tror att filmen är i närheten lika bra om serien inte setts först. Den här kärleken till karaktärerna och igenkännande, plus bakgrunden, går nog mycket förlorad. Det var ju inget problem för mig. Jag slängdes rakt in i den historia jag på sätt och vis längtat efter.

Så var det plötsligt över och jag lämnades tom och rödgråten. Det blir ju lätt känslosamt när det händer mycket på en gång och jag fastnar så lätt i den fiktiva världen. Jag känner att det var ett bra avslut, på många sätt. Det är liksom okej att sluta där, men det skulle inte göra något att fortsätta heller. Drömmen som många fans har om att de ska återuppta serien igen är kanske inte så realistisk, men visst kan jag också känna så. Jag vill se mina vänner fortsätta utvecklas. Jag vill fortsätta följa dem på deras resa. Helt själviskt givetvis.

Jag trodde aldrig att jag skulle fastna så hårt för en "rymd-västern". Jag är inte den som vanligtvis är särskilt förtjust i varken rymden eller västern ironiskt nog. Men uppenbarligen. Har du någon otippad serie eller film du bara föll handlöst för? Det skadar ju aldrig att snöa in på ännu en fandom så att säga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar