onsdag 18 september 2013

Tack Pysen... (Varning för klagan)

Jag har varit vaken sen strax innan 04:20 ungefär. Pysen bestämde sig för att jag inte behövde sova mer och markerade detta genom att krafsa på garderoben tills jag vaknade. Jag uppskattar ju inte riktigt när han gör så, det är ett av de jobbigaste sätten att vakna på just för att ljudet gör mig irriterad direkt (i-landsproblem, jag vet, men sömn är viktigt). Så jag markerar att han ska sluta. Han slutar och börjar istället jama. Jag frågar honom vad han vill och han hoppar upp i sängen och ska mysa... I två minuter. Sen börjar han om från början igen. Att jag ska få somna om finns nämligen inte i hans plan. När jag ger upp och går upp får jag däremot vara ifred. Då är hans syfte uppfyllt, tydligen.


Så det kommer bli en tung dag idag. Igår natt väckte han mig bara två gånger, men jag var trött ändå. Jag blir påverkad när sömnen rubbas helt enkelt.

Nu kanske du undrar varför han gör så här och varför jag bara säger att det drabbar mig och det kan jag enkelt förklara. J-man åkte på jobbresa i måndags. Det är första gången på ganska länge som han reser och Pysen tycker nog att det är konstigt att pappa inte är hemma. Dessutom är jag borta på dagarna. Så antagligen protest. Typ " omg, jag är jätteensam och du är dum och vadå sova, jag sover ju hela dagarna gör inte du också det" ungefär. Jag försökte leka med honom igår kväll så han skulle bli lite trött, men han vägrade mer än någon minut. Ska det fortsätta eskalera så kommer jag inte orka den här veckan...

Jag älskar vårat lilla vita yrväder, det gör jag. Det är bara inte så kul när han inte låter mig sova.

1 kommentar:

  1. Jag förstår precis vad du menar. :-( Våra lejon har också sina stunder då de absolut ska ha upp en okristligt tidigt och de ger sig inte i första taget. Som tur är var det ett tag sedan det hände oss (framför allt mig eftersom det är jag som mest ger honkatten mat, i alla fall på morgonen). När vi bodde i Åker brukade honkatten sitta och krafsa på fönsterrutan och gjorde det tills man steg upp. I Köping gick hon in i sovrummet och hoppade upp i sängen samtidigt som hon jamade högt. Men allt det andra positiva med dem överväger den här sortens små bus. Tycker i alla fall jag. :-)

    Hoppas att Pysen busar så här väldigt sällan, så att du oftast får sova i alla fall :-)

    SvaraRadera