onsdag 13 januari 2016

På tal om glasögon

Typ i alla fall. Jag har nämnt det.

Sist jag var hos optikern, för alldeles för länge sedan när de krånglade en massa med mina glasögon, så minns jag att jag blev bemött med viss... Skepsis? Jag nämnde att jag hört att man borde kolla sin syn ungefär vart annat år om man har synfel och fick genast höra att "så mycket kan det inte förändras på två år", men det kunde det. Det var nämligen nästa mening som kom ur hens mun. Att "oj, det kunde det visst". Inte en stor grej så klart, men jag kan nog känna att man inte behöver säga något alls till kunden i det läget. Jag var ju där och spenderade pengar liksom. Hade det varit så att det inte var någon förändring så hade hen, om hen velat vara snäll, kunnat säga att jag nog kunde vänta längre mellan besöken om jag ville bara. När jag sedan visade vilken typ av bågar jag var intresserad av sa hen att de nog inte skulle passa på mig utan att jag provat. Hen hade naturligtvis fel. Vilket hen erkände. När jag provade ett par mer "neutrala" bågar efteråt så tyckte hen att de jag tittat på först passade mig bättre ändå. Det var också dem jag köpte i slutändan.

Inte piggas i stan, men det blir så när man är lite mindre kry.
It happens.
Det bemötandet, att liksom känna mig ifrågasatt i onödan, tillsammans med det faktum att de lyckades krångla till min order så jag fick vänta extra länge gör att jag inte är så sugen att gå tillbaka till just den optikern igen. Jag fick givetvis rabatt på glasögonen som lite "plåster på såren" typ, men det kändes faktiskt inte okej ändå. Just när jag fick dom kändes det helt okej i och för sig... Men det var mest för att jag var så glad att slippa spänningsvärken jag gick med. Så här i efterhand känner jag att det inte var värt det ändå. Det blir att hitta en annan optiker. Vore dessutom nice att ha en optiker som byter ut glasen i bågarna om man vill behålla de man har, en tjänst som jag letat efter hos min nuvarande optiker men inte hittat. Bågarna är ju inte den största kostnaden alla gånger, men ändå. Det är ju inte heller säkert att modellen jag trivs med finns kvar om jag inte vill byta. Har dock inte forskat på om det finns optiker som gör sådant ens. Men det är väl dags då.

Nu kommer jag förmodligen inte springa till optikern på en gång i alla fall. Det ligger inte riktigt i budgeten och känns inte akut än. Men det kommer behövas. Till slut.

1 kommentar:

  1. Det var absolut inte något okej bemötande! Kändes mest som om personen ville visa att den kan mer än du, som "bara" är kund. Jag skulle också känt mig tveksam till om det är värt att gå dit igen och jag förstår din känsla. Jag hoppas att du kan hitta en annan optiker när det väl blir dags. :-)

    Det verkar som om det är svårt att få behålla sina gamla bågar. Jag har också efterfrågat det hos de optiker jag haft, men varje gång blir jag "tvingad" att välja nya bågar eftersom det tydligen inte funkar att bara byta glasen i dem bågar man redan har. Det är synd, för den modell som jag föredrar brukar aldrig finnas kvar när det är dags för nytt glasögonbyte och då får jag vänja mig vid en annan modell. Det känns väldigt trist :-(

    SvaraRadera