torsdag 7 augusti 2014

ColourB4

För ett tag sedan (typ april) så gjorde jag en avfärgning på mitt hår. Jag var helt enkelt trött på att färga utväxt i väntan på att mitt hår ska växa ut igen, vill mest bara låta det vara ett tag. I vilket fall så är det förbannat svårt att hitta en avfärgning som inte innehåller blekningsmedel. Bleka håret var inte vad jag var ute efter... Särskilt inte i och med att jag hade mycket röda toner i håret dessutom.

Google berättade i alla fall för mig om ColourB4. Jag läste recensioner och såg olika klipp. Vad som utlovades var helt enkelt en skonsam avfärgning utan blekningsmedel, dock kan man inte avfärga en blekning så klart. Jag hade ju gjort några ljusare slingor ett tag tidigare för att få någon förändring, men det spelade mig ingen roll. Jag har ganska mycket naturliga slingor i mitt hår och med sommaren på gång (ja, då alltså) skulle det ändå blekas lite under tiden. Ut på jakt!

Vissa skrev om att de hittat ColourB4 på ICA Maxi eller Kicks. Det gjorde inte jag. På Kicks tittade de på mig som vore jag från en annan planet. "Vadå avfärgning utan blekmedel?" Sådant finns ju inte. Det är bara hittepå. Till och med frisörer bleker ju faktiskt "tillbaka" färgen, det vet ju alla. (Disclaimer, jag vet inte vad alla frisörer i världen har för metod när de avfärgar. Vet dock om att vissa bleker och sedan färgar in helt enkelt.)

Det blev Ebay för mig. Vilket ju funkar fint det med. Minns inte om jag valde Regular eller Extra Strenght dock.

Min hårfärg innan för den som inte minns.
Jag visste faktiskt inte helt vad jag skulle förvänta mig när jag väl satte igång, men jag kände att jag inte hade något att förlora. Metoden går ut på att man på kemisk väg, med värme, krymper färgmolekylerna och sedan sköljer ur dem. Vilket innebär att man inte ser någon färg när man sköljer och gör det extra viktigt att skölja noga och länge då färgen kan komma tillbaka efteråt annars. Rött kunde vara något svårare förstod jag det som även om jag inte är säker på varför. Läste också att håret skulle kännas som gummi och helt förstört typ mitt i processen, läskigt, men att det inte var någon fara så länge man gjorde allt enligt instruktionerna.

Mitt hår idag. Jo, det har växt. Det gör sånt.
När jag lade i allt så var det som en vanligt färgning typ. I med allt och vänta. Fast med plastfolie runt huvudet då. Skadar inte heller att föna lite för extra värme. När jag väntat färdigt och skulle skölja såg det ut som att all färg var borta. Jag var plötsligt inte rödhårig längre, bara mörkblond. Märklig känsla, men in och skölja. Jag sköljde ungefär dubbla rekommenderade tiden. Delvis ville jag vara på den säkra sidan och delvis har en frisör en gång sagt att mitt hår är "svårsköljt" så jag tycker det är bra att vara noggrann.

Timer på, skölja, skölja, skölja... Försiktigt gå igenom håret med fingrarna för att inte skada det. Det kändes trassligt och tovigt efter en stund och inte alls kul. Jag intalade mig att det var okej, det hade jag ju läst, och gjorde mitt bästa för att vara än mer försiktig. I med balsamet och vänta en stund... Mer skölj. Även det dubbelt så klart. Kändes bättre då, nästan normalt men ändå inte riktigt. Tycker i och för sig alltid håret känns konstigt till en eller två tvättar efter en färgning så tänkte att det borde vara ungefär lika samma. Det var det.

När det först torkade såg jag inga röda toner alls i håret, men någon/några dagar senare kom det tillbaka. Inte mycket som du ser på bilden, men en hint i topparna. Dock inget jag stör mig på. Jag kan inte se vart "skarven" är över huvud taget.

Så... Mycket bra avfärgning. Mitt hår mår bra, jag slapp bleka och nu får det växa bäst det vill. Jag fick alltså precis det jag ville ha. Rekommenderas för den som vill gå tillbaka till sin naturliga (ljusare än färgningen) hårfärg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar