torsdag 21 november 2013

Livet rullar på


Jag tänker ganska ofta på hur himla bra jag har det egentligen. Det är inte så att mitt liv alltid varit en dans på taggfria rosor (vems liv är det?), men nu är det faktiskt helt fantastiskt. Jag har träffat en man som är helt fantastisk. Bara där blir ju hela livet mer fullt av färger än grått och trist. En fantasi som blev verklighet på många sätt. Som jag tidigare berättat både en och två gånger så hade jag mer eller mindre gett upp hoppet om att träffa någon som kunde älska mig som jag är och vara villig att arbeta tillsammans med mig i en relation. Så stog han plötsligt där. Rätt person och uppenbarligen helt rätt tidpunkt. Helt galet vilken tur jag haft!

Och inte bara det. Jag har faktiskt många helt fantastiska vänner. Vänner som jag inte längre träffar varje dag, men som finns för mig oavsett vad som händer. Vänner som inte ställer krav eller stjäl energi utan som ger och ger så mycket glädje och kärlek och intellektuellt utbyte i mängder och allt emellan. Människor som tar hand om och ibland behöver bli omhändertagna. Människor som aldrig glömmer bort en eller dömer ut en även om det tar lång tid mellan gångerna man ses eller hörs. Helt fantastiska människor. Riktiga vänner. Sådana som jag haft turen att, till viss del, kunnat ta för givna för att jag trodde att alla nära vänner behandlade varandra på det sättet. Det var först när jag kom till Linköping och stötte på andra kretsar som jag insåg att det finns människor som inte har en enda vän som är så nära och fantastisk som många av mina är. Något jag kanske aldrig kommer förstå till fullo tack vare de fina människorna som vandrat rakt in i mitt liv.

Dessutom så lever jag väldigt gott. Jag vet att det alltid finns mat hemma, jag har till och med lyxen att kunna känna att det inte finns något jag är "sugen" på för jag kommer inte svälta för det. Det här att ha möjligheten att kunna välja själv är helt fantastisk. Så galet mycket lyx. Faktiskt. Att jag dessutom har alla tekniska prylar jag kunnat drömma om, en stor säng, mängder av fantastiska böcker och mycket mer gör ju inte tillvaron sämre. Saker är inte viktiga för lycka, verkligen inte, det är bara mer lyx. Fy fan vad jag är bortskämd! Och fan vad jag är tacksam över det. Inte minst för att det är en del i att jag faktiskt har möjlighet att hjälpa andra när det skiter sig. För det gör det (och det pratar vi mer om en annan dag, för det blir långt och jag kommer bli arg).

Så mycket att vara tacksam över medan livet rullar på i samma takt som alltid. Det finns så mycket mer än det jag redan räknat upp, men det kan räcka för tillfället. Viktigast, för mig, är att jag fortsätter komma ihåg vilken tur jag har. Hur fint livet faktiskt är.

Vad är du tacksam över?

3 kommentarer:

  1. Kort och gott, ett ord, en person; Dig

    SvaraRadera
  2. Åh, så irriterande! Jag har flera gånger försökt att kommentera det här inlägget, men jag ser nu att det fortfarande strular. :-( (jag skyller på Internet explorer, eftersom det är den jag använder här på jobbet). Därför gör jag ett nytt försök! :-)

    Det finns en del saker som jag själv är tacksam över. Vissa saker stämmer överens med en del av det du räknade upp. Jag är tacksam över att få dela livet med min underbara make, som stöttar mig på alla vis han kan, och givetvis är jag tacksam över att få ha våra djur (trots att hankatten är ganska pratig och allmänt jobbig just nu, och kaninen är småirriterad mest hela tiden).

    Jag är tacksam över att få vara frisk i den mån jag är, att alltid ha mat hemma, tak över huvudet ... Ja, det vanliga som man oftast tar för givet.

    Hmm, jag fick faktiskt till en riktigt bra formulering sist jag försökte kommentera, men nu har jag glömt bort den helt. :-( Typiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Internet explorer är inte min favorit! Har slaviskt hållit mig till Chrome sedan jag laddade ner det för typ... Fem år sedan? Mycket färre problem!

      Men visst är det skönt att påminna sig själv om hur bra man har det ibland? Det är så lätt att ta det för givet om man bara lunkar på i livet kan jag känna ibland och jag vill inte det. Jag vill komma ihåg att uppskatta allt det där fina :)

      Radera