tisdag 26 november 2013

Lille Blackie...

Vi har börjat titta lite smått på en ny mini-dator till mig. Jag älskar min fina lilla Blackie, men det börjar märkas att den är gammal i teknik-år.

Blackie har varit med sedan 2010. Jag hade en annan, lika dan, innan som var ungefär ett halvår när jag spillde vatten över den och fick ta farväl. Blackie fick jag på försäkringen och sedan dess har vi varit väldigt bra vänner. För det mesta. Blackie har varit med på universitetet och jag har skrivit rapporter och arbeten och bloggat och surfat och lite av varje. Allt jag velat göra har jag kunnat göra helt enkelt. Om än lite långsammare ibland, eftersom en dator som Blackie har en begränsad prestanda.

Jag är ingen dator-expert, det kan jag ju säga på en gång, men jag är inte helt vilse. Särskilt höga krav har jag inte heller. Blackie är inte en spel-dator, det finns den stationära till om jag så vill, utan en dator som är till bara för det "mest nödvändiga" helt enkelt. Enkel att ta med. Liten och helt underbar.

Jag bara älskar tangentbordet för övrigt.

Men, som sagt, det börjar märkas att Blackie är trött. Allt tar längre och längre tid, program hänger sig och/eller kraschar, en vanlig youtube-video i låg kvalité går knappt att se på, ljudet kommer inte alltid igång (ofta tar det i alla fall någon minut innan det händer något). Blackie blir också väldigt varm ganska fort nu för tiden.

Så vi tittar på nytt. Helst av allt vill jag ha en i samma storlek (10.1" för den som är nyfiken), men lite snabbare och gladare. Det är svårare att hitta än jag först trodde. Mest troligt kommer jag "bli tvungen" att skaffa en 11.6" istället. Dessa i-landsproblem.

Något nytt och spännande som jag inte alls är förtjust i däremot... Flera bärbara datorer kommer nu med touchscreen (på grund av windows 8 möjligen) och för mig känns det så otroligt onödigt. Vill jag ha touchscreen så har jag ju det på både mobilen och iPad'en. Behöver jag verkligen det på datorn med? Jag som helst av allt inte vill ha med windows 8 att göra och hellre installerar om en ny dator så jag kan få ett operativsystem jag trivs med? Men man ska inte döma ut något man inte provat är klart. Kanske blir jag helt frälst. Om jag nu skaffar en dator med touch det vill säga.

Mycket svammel blir det. Många krav och önskningar finns det. Men det blir att fortsätta titta och fundera, kanske åka ut till mediamarkt och klämma lite på det begränsade sortiment de har. Än är inte Blackie död.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar