tisdag 23 juni 2015

Förändring på g igen

Det händer saker. Jag har nästan glömt bort att jag bygger om i bloggen, men bara nästan. Dock känner jag väl att jag har annat att prioritera just nu.

Vi ska flytta. Inte från staden, men en bit från där vi bor nu. Än så länge är det tid kvar (vi ska skriva på kontraktet idag och flytt sker i augusti eller september beroende på hur det går med ny hyresgäst till vår nuvarande lägenhet). Vi kan knappt vänta! Den nya lägenheten har ett stort och fint kök, en jättestor balkong, två toaletter och både disk- och tvättmaskin. Det rummet som ska bli "kontor" känns trångt, men i övrigt så tror jag att det blir lättare att möblera den nya än den vi bor i nu. Om jag har rätt eller fel får vi se. I vilket fall har vi redan påbörjat packning och rensning lite smått. Vi misstänker dock (båda två) att vi kommer rensa ännu mer när vi packar upp i nya och ser vad vi får plats med och inte. Helt otroligt hur mycket saker vi lyckats samla på oss egentligen.

Utsikt från soffan just nu.
När jag gjorde min första klädrensning, tror det var under förra året, så förundrades jag över hur mycket kläder som fanns kvar trots att jag donerade flera säckar med kläder (minst två, men tror det var tre eller fyra egentligen). Hur sjutton fick allt plats? Det som är kvar får ju knappt det ens. Jag har en stark misstanke att detsamma kommer gälla allt som rensas. Vart kommer allt ifrån? I alla fall jag har förvisso en tendens att spara på allt möjligt. Jag kan ju komma att behöva det. Dessutom har jag för det mesta haft ont om pengar så det har känts logiskt att spara. För att slippa köpa nytt. Jag är kanske inte så bra på att avgöra vad som är vettigt att spara och inte och hur mycket plats det tar alla gånger dock... Balansen däremellan. Vad som är slöseri och vad som bara är skräpsamlande.

Hur som helst är det igång. Bloggen blir snyggare när jag orkar. Och så är det med det.

3 kommentarer:

  1. Oj, vad spännande och roligt! :-D Fast jag vet att själva flyttandet inte är så kul. Känner igen den där förvåningen över hur mycket man egentligen lyckas samla på sig. Nu när jag och maken min har flyttat x antal gånger, har vi börjat bli bättre på att rensa. Fast jag tänker fortfarande om ganska mycket "det där sparar jag, för det kan jag få användning för i framtiden"! :-P Hoppas att flytten går bra :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch nej, jag hatar att flytta... Men det kommer bli så himla skönt när det är klart :) Det svåraste just nu är helt klart rensningen. På sätt och vis skulle jag vilja slänga ut allt och börja från noll, men det är inte ekonomiskt hållbart till att börja med och så har man ju massor saker som är förknippade med fina minnen och så också. Plus "jag kanske behöver den där sen" så klart ;)

      Radera
  2. Haha, jag förstår hur du tänker. Min make brukar fråga mig om jag verkligen kommer behöva vissa saker och vill ha konkreta bevis - annars vill han slänga det. :-o Han är nog lite irriterad på mig över att jag kan komma att behöva så mycket. Tror du det finns terapi för sådant? ;-)

    SvaraRadera