fredag 6 juli 2012

Inspirerad kreation

Jag ville ju sy en klänning att ha på bröllopet på lördag. J-man tog mig till Ohlssons Tyger och lät mig välja tyg. Hittade ett fantastiskt, underbart, färgglatt, härligt och luftigt tyg i stretch att arbeta med. Tänkte från början sy en klänning efter ett mönster i en av mina Sömnadsmagasin, men var för lat så freestylade min egen variant. Alltså en helt egen design som inspirerats av bilden i tidningen. Känner mig väldigt nöjd faktiskt!


Resultatet blev faktiskt bättre än jag trodde. Var ganska trött och symaskinen bråkade onödigt mycket i början. Så syr jag inte heller efter mönster när jag freestylar utan mäter lite på måfå och testar mig fram. Nålar, syr, provar. Fördelen med stretch är att man kan vara lite mer oförsiktig med måtten, hellre lite för litet så det sitter bra än tvärt om.


Det var själva ärmen i tidningen jag föll för så den fick bli lika dan. Lagom för en ljum sommarkväll tänkte jag och samtidigt luftigt nog för dagen. Blir det kallt på kvällen får jag ha en kavaj med mig. Det kommer bli jättebra tror jag! Tog i lite extra med urringningen eftersom axlarna är täckta, men ringningen är inte vidare "bred" så inget kan hoppa fram och bli olämpligt och pinsamt ändå.


Jodå! Jag är nöjd och glad och kommer nog få ganska så mycket användning av min kreation den här sommaren. Man blir lite stolt över sig själv när man lyckas med ett projekt såhär. Oftast gör man ju det om man är envis och tålmodig nog, men ändå.

Nästa projekt blir en liten bebis-dräkt till J-mans fina systerson som nyligen kommit till värden. Där kommer jag dock följa ett mönster helt slaviskt. Barnkläder har jag aldrig sytt förut och det är dumt att experimentera då ju!

6 kommentarer:

  1. Riktigt fin klänning! :-D

    SvaraRadera
  2. Sjukt snygg klänning, bra gjort! Jag skulle vilja beställa en till mig själv, men vad tar du för att sy och skicka den till Finland?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Jag har aldrig sytt något till någon annan på det sättet, men vi är ju iofs ungefär lika stora ;) Tror dock att jag skulle behöva ta ca 500:- (inkl frakt) för en sådan klänning iom materialkostnader och det.

      Radera
  3. Åh, fin! Är du gravid? :)

    SvaraRadera