fredag 13 juli 2012

Att vara bekväm

Jag brukar alltid prisa bekvämlighet. Kläder ska vara bekväma och gärna snygga också. Samma sak med skor. Jag sminkar mig bara på sätt som gör att jag känner mig bekväm och när jag känner mig bekväm med att sminka mig. Och så kan vi fortsätta och fortsätta. Kontentan är ändå densamma för mig: Obekväma saker används inte och hör inte hemma hos mig.

"Luxury must be comfortable,
otherwise it is not luxury"
- Coco Chanel

Vad som är bekvämt och inte har definitivt förändrats med åren och kommer troligen fortsätta förändras. Jag går mer åt det androgyna och stilrena än det utmanande som jag trivdes väldigt bra med när jag var yngre. Plötsligt finner jag mer löst sittande kläder i garderoben än förut, men det kan också ha att göra med att jag har mer saker jag vill dölja på min kropp nu än förut. Inte för att jag inte tycker om den, utan för att jag inte är van vid den. Plus att kommentarer som "ta inte illa upp men du är finare nu än förut" gör mig minst lika frustrerad som "när ska du bli smal igen". Aldrig duger man. Varför det ens ska kommenteras vet jag inte heller.

Mitt i allt det här så sparar jag ju också ut mitt hår och där kan man prata om någonting som inte alls är bekvämt. Visst tycker jag om att det växer och jag vill ha det långt, så förstå mig rätt, men värme och långt hår... Inte helt bekvämt alla gånger. Så det är fixerat i en knut eller fläta, nu mest i en klämma till och med. Jag frågar mig varför långt hår skulle vara så jävla bra förutom rent estetiskt.


Så som jag tänker just nu så kommer nog håret bli kort när det vankas barn i alla fall. Inte sjutton lär det väl vara praktiskt och bekvämt med ett långt hårsvall som är överallt när man har en liten att hålla koll på? Jag tillhör ju faktiskt dem som inte är obekväm allt i kort hår liksom, tro inte att jag dömer ut dem som trivs bättre i långt bara för att jag själv inte ser det som praktiskt. Men vi kan väl i alla fall ställa oss frågan vad det är som är så bra och praktiskt med det långa (och gärna tjocka också) håret?

Kläder, skor, frisyr... Allt påverkar vårat mående på ett eller annat sätt och vad som är bekvämt för mig är det inte nödvändigtvis för någon annan. Viktigast är hur som helst vad som är bra och bekvämt för just dig. Så det så!

1 kommentar:

  1. Jag tycker det här var ett så himla bra inlägg för det känns ju som att det är det allt handlar om. Att må bra.

    SvaraRadera